Blog: Buiten sporten in de herfst

In de herfst heb je grote kans op regen, wind en kou. Geen paniek, trek die hardloopschoenen aan en ga gewoon Bootcampen, hardlopen of doe mee met Outside Fitness. Met wat simpele kleding tips hou jij jezelf comfortabel tijdens guur weer.

Regen: jas aan

Met regenachtig weer ben je niet zo eigenwijs dat je zonder regenjas op pad gaat. In dit jaargetijde wisselen buien snel af. Je kunt de gok nemen dat je net dat droge moment treft. Meestal tref je dat nét niet. Regenjassen koop je in allerlei kwaliteiten en tegen veel verschillende prijzen. Twee eisen heb je meteen voor dat jack: het stopt de wind en het houdt de regen tegen. Wat je niet wilt als sporter is dat je een jack hebt dat je helemaal afsluit. Jouw zweet kan dan namelijk geen kant op. Dat sport niet lekker. Let er dus op dat de jas niet alleen waterafstotend en winddicht is, maar ook ademend. Handig bij de huidige jasjes; je kunt ze goed afsluiten bij je polsen. Met klittenband kun je de sluiting helemaal aanpassen. Dat scheelt heel wat druppels die je anders door je armbeweging naar binnen schept.

Regen en kou: 3 lagen

Als regen samenvalt met kou, kun je het beste gaan voor 3 lagen. Een shirt, een shirt met lange mouwen en een regenjas. Beter geen shirt van katoen, dat droogt niet snel en daardoor koel je teveel af. Ga dus voor functionele loopkleding. Dat is kleding die je transpiratie naar buiten afvoert en ademt. Trek niet te veel aan. Beetje afhankelijk van je persoonlijke voorkeur; onder de 10 graden met regen en wind trek je 2 tot 3 lagen bovenkleding aan.

Handschoen en muts

Je vingers zijn erg gevoelig, dus ook voor kou. Handschoenen zijn belangrijk bij temperaturen rond en onder het vriespunt. Hetzelfde geldt voor je hoofd, dat is je grootste warmte bron.

Pet

Lopen in de regen is niet erg, maar al dat water dat langs je gezicht loopt kan irritant zijn.  Neem dan een petje met een klep. Dat houdt het grootste deel van het hemelwater weg bij je gezicht. Je kunt gewoon rondom je heen kijken zonder allerlei druppels die in de weg zitten. Er zijn ook buitensporters die zweren bij een hoed met een rand omdat je dan rondom minder last hebt van de regen.

Schuurplekken

Als je lang gaat lopen in de regen dan is het handig om te weten dat er plekken zijn waar kleding eerder gaat schuren. Met natte, zwaardere kleding heb je er nog eerder last van. Bij de dames zijn de randen van de beha berucht, bij de heren de tepels. Maar denk ook aan de dijbenen, de onderarmen en uiteindelijk zakt al het water naar beneden; naar je schoenen. Ook bij je voeten kun je last krijgen van schurende plekken. Vaseline kan hulp bieden om het contact te verlichten.

Zichtbaarheid

Ga je in het donker of rond de schemer buiten sporten? Neem dan een lampje mee. En kies voor loop- en regenkleding die opvalt. Het liefst met reflecterende randen en lijnen in je outfit. Ook een veiligsheidsvestje is verstandig. Dan zijn automobilisten je dankbaar en dat is wederzijds.

De meeste loopjacks voor in de regen hebben een wat hogere kraag achter. Een ideale plek om daar je led-lichtje aan te koppelen. Je bent bezig met een training en dan heb je door de inspanning minder oog voor je omgeving. Je hoeft met een lampje minder argwanend te zijn voor achteropkomend verkeer. Onthoud wel dat jij waarschijnlijk beter zicht hebt dan die automobilist, wees voorzichtig met de combinatie verkeer, regen en invallende duisternis.

Lekker die herfst

Sporten in de herfst is ook gewoon fijn. Die regen houd je niet tegen en dat is maar goed ook, want het blijft lekker om buiten bezig te zijn! En ben je nog niet overtuigd? Bedenk dan het volgende: je kan maar 1 keer nat worden…

Wil je ook eens ervaren hoe lekker het is om buiten te sporten? Meld je dan aan voor een gratis proefweek!

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten