Blog: de voordelen van excentrisch trainen

Op onze Milon Cirkel train je excentrisch. Maar wat is excentrisch trainen en waarom zou je het doen? Je leest het in deze blog!

Wat is excentrisch trainen

Excentrisch trainen wordt ook wel negatief trainen genoemd. Dit is het deel van de oefening waarbij je een gewicht of je lichaam laat zakken. Tijdens de excentrische contractie levert de spier kracht terwijl ze verlengt. Dit in tegenstelling tot concentrisch trainen waarbij de spier verkort bij een krachtinspanning. Op de Milon Cirkel wordt de spier dus zwaarder belast in de teruggaande fase, waarmee je sneller spierkracht opbouwt dan bij uitsluitend concentrische (traditionele) krachttraining.

Voordelen van excentrisch trainen

Waarom zou je excentrisch gaan trainen?

 1. Kleinere kans op blessures
Hoe sterker je spieren, pezen en ligamenten (banden) zijn, hoe groter de belastbaarheid is en hoe kleiner het risico op blessures is. Pees- en spierblessures ontstaan vaak door overbelasting, daarom is het belangrijk de belastbaarheid van spieren en pezen te optimaliseren. Door naast concentrisch ook excentrisch te gaan trainen zullen de kracht, prestaties en belastbaarheid van de spieren en pezen toenemen. Daarnaast heeft excentrisch trainen een gunstig effect op spiervermoeidheid, waardoor de belastbaarheid verder toeneemt.

2. Draagt bij aan herstel blessures
Het is wetenschappelijk bewezen dat excentrische spierversterkende oefeningen bijdragen aan het herstel bij pees- en spieraandoeningen en het herstel na een voorste kruisband reconstructie. Excentrisch trainen activeert het genezingsproces van peesweefsel, de structuur van de pees zal normaliseren door de training.

3. Vergroot spiermassa en spierkracht
Het effect van excentrisch trainen op spierkracht en spiermassa is in diverse onderzoeken gemeten en groter gebleken dan het effect van concentrisch trainen. Een goed uitgevoerde oefening bevat zowel concentrische als excentrische contractie, in de praktijk zie je vaak dat de nadruk ligt op het concentrische gedeelte van de beweging en dat het excentrische gedeelte wordt verwaarloosd. De volgende voordelen van excentrisch trainen op spiermassa en spierkracht zijn in diverse onderzoeken aangetoond:
• Excentrisch trainen leidt tot meer hypertrofie (spiergroei veroorzaakt door training) en daarmee het verbeteren van de maximale spierkracht dan concentrisch trainen doordat je meer type spiervezels gebruikt.
• Excentrisch trainen kan tot spiergroei leiden bij kortere trainingen.
• Excentrisch trainen zal ook de prestaties van de spier tijdens de concentrische fase verbeteren.

4. Verbetert de coördinatie
Bij veel sporten zoals hardlopen, sprinten, springen en werpen is de excentrische belasting erg belangrijk bij het afremmen van de beweging, bijvoorbeeld tijdens de landing bij hardlopen of springen, en bij het verbeteren van de prestaties van de spieren bij de concentrische beweging. Excentrisch trainen zal de coördinatie van de spieren verbeteren, waardoor de spieren hun excentrische taken tijdens sport beter kunnen uitoefenen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar excentrisch trainen en wil je het zelf eens ervaren? Kom dan eens trainen op onze Milon Cirkel tijdens een gratis proefweek.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Start to be FIT!

Werk in 5 weken aan een gezondere en fittere versie van jezelf voor slechts € 55,-!

Test Yourself!

In maart kunnen groepslesdeelnemers gratis de Milon Cirkel uitproberen. Wil je weten of jouw conditie en kracht nóg beter kunnen worden? Doe dan mee!

Collega’s gezocht!

Op dit moment hebben we diverse openstaande vacatures op het gebied van receptie, fitness, groepslessen en schoonmaak. Lijkt het je leuk om in een groot, modern én gezellig sportcentrum te werken? Dan is dit je kans!

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 11 maart

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 11 maart start iets voor jou!

Bekijk alle nieuwsberichten