Blog: de voordelen van excentrisch trainen

Op onze Milon Cirkels train je excentrisch. Maar wat is excentrisch trainen en waarom zou je het doen? Lees in deze blog de voordelen van excentrisch trainen.

Wat is excentrisch trainen

Excentrisch trainen wordt ook wel negatief trainen genoemd. Dit is het deel van de oefening waarbij je een gewicht of je lichaam laat zakken. Tijdens de excentrische contractie levert de spier kracht terwijl ze verlengt. Dit in tegenstelling tot concentrisch trainen waarbij de spier verkort bij een krachtinspanning. Op de Milon Cirkel wordt de spier dus zwaarder belast in de teruggaande fase, waarmee je sneller spierkracht opbouwt dan bij uitsluitend concentrische (traditionele) krachttraining.
Een voorbeeld: je duwt 24 kilo met je armen van je af (concentrisch) en vervolgens krijg je 32 kilo op de terugweg terug naar je toe (excentrisch).

Voordelen van excentrisch trainen

Waarom zou je excentrisch gaan trainen?

 1. Kleinere kans op blessures
Hoe sterker je spieren, pezen en ligamenten (banden) zijn, hoe groter de belastbaarheid is en hoe kleiner het risico op blessures is. Pees- en spierblessures ontstaan vaak door overbelasting, daarom is het belangrijk de belastbaarheid van spieren en pezen te optimaliseren. Door naast concentrisch ook excentrisch te gaan trainen zullen de kracht, prestaties en belastbaarheid van de spieren en pezen toenemen. Daarnaast heeft excentrisch trainen een gunstig effect op spiervermoeidheid, waardoor de belastbaarheid verder toeneemt.

2. Draagt bij aan herstel blessures
Het is wetenschappelijk bewezen dat excentrische spierversterkende oefeningen bijdragen aan het herstel bij pees- en spieraandoeningen en het herstel na een voorste kruisband reconstructie. Excentrisch trainen activeert het genezingsproces van peesweefsel, de structuur van de pees zal normaliseren door de training.

3. Vergroot spiermassa en spierkracht
Het effect van excentrisch trainen op spierkracht en spiermassa is in diverse onderzoeken gemeten en groter gebleken dan het effect van concentrisch trainen. De volgende voordelen van excentrisch trainen op spiermassa en spierkracht zijn in diverse onderzoeken aangetoond:
Excentrisch trainen leidt tot meer hypertrofie (spiergroei veroorzaakt door training) en daarmee het verbeteren van de maximale spierkracht dan concentrisch trainen doordat je meer type spiervezels gebruikt;
Het kan tot spiergroei leiden bij kortere trainingen;
Daarnaast zal excentrisch trainen ook de prestaties van de spier tijdens de concentrische fase verbeteren.

4. Verbetert de coördinatie
Bij veel sporten zoals hardlopen, sprinten, springen en werpen is de excentrische belasting erg belangrijk bij het afremmen van de beweging, bijvoorbeeld tijdens de landing bij hardlopen of springen, en bij het verbeteren van de prestaties van de spieren bij de concentrische beweging. Excentrisch trainen zal de coördinatie van de spieren verbeteren, waardoor de spieren hun excentrische taken tijdens sport beter kunnen uitoefenen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar excentrisch trainen en wil je het zelf eens ervaren? Kom dan eens trainen op onze Milon Cirkel tijdens een gratis proefweek.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten