Blog: de zin en onzin van buikspieroefeningen deel 2

De vorige blog over de zin en onzin van buikspieroefeningen ging over het cosmetische effect van buikspieroefeningen. In deze blog ga ik het hebben over de zin en onzin van buikspieroefeningen gerelateerd tot rugklachten.

Waar of niet waar: sit-ups voorkomen rugklachten

Niet waar. Het is helaas niet zo simpel als dat. Als dat namelijk zo was zou iedereen die pijn in zijn rug heeft er met wat sit-ups vanaf zijn. Sit-ups kunnen de klachten zelfs verergeren. Dit komt door de hoge belasting op de wervelkolom.

Rugklachten hangen niet alleen samen met zwakke of sterke buikspieren. Er zijn veel oorzaken van rugklachten, ik beperk me hier tot de klachten op spierniveau. Zo kunnen te sterke rugspieren, te korte heupbuigers of te slappe bilspieren rugklachten veroorzaken.

Balans vs. disbalans

Het sleutelwoord is balans. Veel klachten worden over het algemeen veroorzaakt door een disbalans in je lichaam. Op de ene plek is een spier te sterk of te kort, op de andere plek te slap of te lang. Heb je rugklachten door bijvoorbeeld een te sterke (holle) rug? Dan moet je daar sterke buikspieren tegenover zetten en tegelijk zorgen dat je meer flexibiliteit in je heupbuigers krijgt. Ontstaan jouw rugklachten doordat je een zittend beroep hebt en daardoor je buik-, rug- en bilspieren te slap zijn? Dan is het belangrijk dat jouw hele romp en bilspieren versterkt worden, in combinatie met (daar komt-ie weer) de nodige flexibiliteitstraining op bijvoorbeeld de Five.

Coretraining

Het trainen van je romp(stabiliteit), d.w.z. je dwarse- en schuine buikspieren en bilspieren, is zeer zinvol om je natuurlijke korset te versterken en daardoor rugklachten te voorkomen of te verminderen. Echter is dit vooral nuttig als je het combineert met het stretchen van de verkorte spiergroepen.

Conclusie

Buikspieroefeningen uitsluitend voor je rechte buikspieren zullen weinig effect hebben bij rugklachten. Maar train je je hele romp (dwarse-, schuine-, rechte buikspieren en bilspieren) en combineer je dit met het stretchen van de verkorte spieren dan is de kans groot dat je rugklachten verminderen of verdwijnen. Ga hierbij niet zelf experimenteren met oefeningen en methodes,  maar laat je adviseren door een professional wat voor jou het meest geschikt is.

Wil je meer weten of heb jij rugklachten en wil je weten of we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Start to be FIT!

Werk in 5 weken aan een gezondere en fittere versie van jezelf voor slechts € 55,-!

Test Yourself!

In maart kunnen groepslesdeelnemers gratis de Milon Cirkel uitproberen. Wil je weten of jouw conditie en kracht nóg beter kunnen worden? Doe dan mee!

Collega’s gezocht!

Op dit moment hebben we diverse openstaande vacatures op het gebied van receptie, fitness, groepslessen en schoonmaak. Lijkt het je leuk om in een groot, modern én gezellig sportcentrum te werken? Dan is dit je kans!

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 11 maart

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 11 maart start iets voor jou!

Bekijk alle nieuwsberichten