Blog: de zin en onzin van buikspieroefeningen deel 2

De vorige blog over de zin en onzin van buikspieroefeningen ging over het cosmetische effect van buikspieroefeningen. In deze blog ga ik het hebben over de zin en onzin van buikspieroefeningen gerelateerd tot rugklachten.

Waar of niet waar: sit-ups voorkomen rugklachten

Niet waar. Het is helaas niet zo simpel als dat. Als dat namelijk zo was zou iedereen die pijn in zijn rug heeft er met wat sit-ups vanaf zijn. Sit-ups kunnen de klachten zelfs verergeren. Dit komt door de hoge belasting op de wervelkolom.

Rugklachten hangen niet alleen samen met zwakke of sterke buikspieren. Er zijn veel oorzaken van rugklachten, ik beperk me hier tot de klachten op spierniveau. Zo kunnen te sterke rugspieren, te korte heupbuigers of te slappe bilspieren rugklachten veroorzaken.

Balans vs. disbalans

Het sleutelwoord is balans. Veel klachten worden over het algemeen veroorzaakt door een disbalans in je lichaam. Op de ene plek is een spier te sterk of te kort, op de andere plek te slap of te lang. Heb je rugklachten door bijvoorbeeld een te sterke (holle) rug? Dan moet je daar sterke buikspieren tegenover zetten en tegelijk zorgen dat je meer flexibiliteit in je heupbuigers krijgt. Ontstaan jouw rugklachten doordat je een zittend beroep hebt en daardoor je buik-, rug- en bilspieren te slap zijn? Dan is het belangrijk dat jouw hele romp en bilspieren versterkt worden, in combinatie met (daar komt-ie weer) de nodige flexibiliteitstraining op bijvoorbeeld de Five.

Coretraining

Het trainen van je romp(stabiliteit), d.w.z. je dwarse- en schuine buikspieren en bilspieren, is zeer zinvol om je natuurlijke korset te versterken en daardoor rugklachten te voorkomen of te verminderen. Echter is dit vooral nuttig als je het combineert met het stretchen van de verkorte spiergroepen.

Conclusie

Buikspieroefeningen uitsluitend voor je rechte buikspieren zullen weinig effect hebben bij rugklachten. Maar train je je hele romp (dwarse-, schuine-, rechte buikspieren en bilspieren) en combineer je dit met het stretchen van de verkorte spieren dan is de kans groot dat je rugklachten verminderen of verdwijnen. Ga hierbij niet zelf experimenteren met oefeningen en methodes,  maar laat je adviseren door een professional wat voor jou het meest geschikt is.

Wil je meer weten of heb jij rugklachten en wil je weten of we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten