Blog: de zin en onzin van buikspieroefeningen

Buikspieren. Op de één of andere manier staat het hebben van een mooi afgetrainde sixpack bij veel mensen hoog op het fitnessprioriteitenlijstje. Ook tijdens groepslessen mogen buikspieroefeningen niet ontbreken. Geen buikspieren getraind? Dan was het een slechte les. Maar waarom eigenlijk? Waarom willen we die buikspieren zo graag trainen?

Sit-ups voor een sixpack?

Die vraag is niet heel eenvoudig te beantwoorden, want het menselijk brein is ondoorgrondelijk, maar ik ga een poging doen: we denken dat als we heel veel buikspieroefeningen doen, we die mooi afgetrainde sixpack krijgen. En daarom doen we honderden crunches, sit-ups, bicycles, reverse crunches etc. Met als resultaat? Meestal niet die sixpack. En als je pech hebt, levert het je ook nog pijn in je rug op omdat de ‘ouderwetse’ crunches en sit-ups de wervelkolom verkeerd belasten.
Maar hoe kan het dat je ondanks al die crunches en sit ups niet die felbegeerde blokjes op je buik ziet?

Boterham met kaas

Je kunt het vergelijken met een boterham met kaas. Jouw buikspieren zijn de boterham. Het vet dat op je spieren zit is de kaas. Ga jij je spieren (boterham) trainen dan worden die sterker/dikker. Maar de kaas, die blijft erop liggen. Om de kaas te laten verdwijnen of dunner te laten worden, moet je die verbranden. En dat verbranden doe je niet door lokaal je buikspieren te trainen. Je lichaam bepaalt zelf op welke plaats van het lichaam hij vetten verbrandt. Dagelijks 100 buikspieroefeningen om buikvet te verbranden heeft dus geen zin. Het verbranden van o.a. het vet op je buik, gebeurt door zoveel mogelijk spiergroepen tegelijk aan het werk te zetten waardoor je totale calorieverbruik omhoog gaat. Door meer te verbranden dan je binnenkrijgt zal uiteindelijk de kaas van je boterham verdwijnen. En wordt alles strakker. Dan komen die goed getrainde buikspieren ineens in beeld!

Hoe krijg je een strakke buik

Een strakkere buik krijg je door een aangepast voedingspatroon, gecombineerd met een cardio- en krachtprogramma. Bij alle functionele krachtoefeningen worden je buikspieren aangesproken. En omdat je hierbij ook andere spiergroepen gebruikt ligt de verbranding bij deze oefeningen hoger dan bij geïsoleerde buikspieroefeningen. Wil je weten welke oefeningen geschikt voor jou zijn? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten