Blog: de zin en onzin van buikspieroefeningen

Buikspieren. Op de één of andere manier staat het hebben van een mooi afgetrainde sixpack bij veel mensen hoog op het fitnessprioriteitenlijstje. Ook tijdens groepslessen mogen buikspieroefeningen niet ontbreken. Geen buikspieren getraind? Dan was het een slechte les. Maar waarom eigenlijk? Waarom willen we die buikspieren zo graag trainen?

Sit-ups voor een sixpack?

Die vraag is niet heel eenvoudig te beantwoorden, want het menselijk brein is ondoorgrondelijk, maar ik ga een poging doen: we denken dat als we heel veel buikspieroefeningen doen, we die mooi afgetrainde sixpack krijgen. En daarom doen we honderden crunches, sit-ups, bicycles, reverse crunches etc. Met als resultaat? Meestal niet die sixpack. En als je pech hebt, levert het je ook nog pijn in je rug op omdat de ‘ouderwetse’ crunches en sit-ups de wervelkolom verkeerd belasten.
Maar hoe kan het dat je ondanks al die crunches en sit ups niet die felbegeerde blokjes op je buik ziet?

Boterham met kaas

Je kunt het vergelijken met een boterham met kaas. Jouw buikspieren zijn de boterham. Het vet dat op je spieren zit is de kaas. Ga jij je spieren (boterham) trainen dan worden die sterker/dikker. Maar de kaas, die blijft erop liggen. Om de kaas te laten verdwijnen of dunner te laten worden, moet je die verbranden. En dat verbranden doe je niet door lokaal je buikspieren te trainen. Je lichaam bepaalt zelf op welke plaats van het lichaam hij vetten verbrandt. Dagelijks 100 buikspieroefeningen om buikvet te verbranden heeft dus geen zin. Het verbranden van o.a. het vet op je buik, gebeurt door zoveel mogelijk spiergroepen tegelijk aan het werk te zetten waardoor je totale calorieverbruik omhoog gaat. Door meer te verbranden dan je binnenkrijgt zal uiteindelijk de kaas van je boterham verdwijnen. En wordt alles strakker. Dan komen die goed getrainde buikspieren ineens in beeld!

Hoe krijg je een strakke buik

Een strakkere buik krijg je door een aangepast voedingspatroon, gecombineerd met een cardio- en krachtprogramma. Bij alle functionele krachtoefeningen worden je buikspieren aangesproken. En omdat je hierbij ook andere spiergroepen gebruikt ligt de verbranding bij deze oefeningen hoger dan bij geïsoleerde buikspieroefeningen. Wil je weten welke oefeningen geschikt voor jou zijn? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Lekker Bewegen Lekker Leven Week 4 -10 november

Lekker bewegen doen we allemaal op onze eigen manier. Aan lekker leven geeft ook iedereen zijn eigen invulling. Bij De Plataan vinden we Lekker Bewegen, Lekker Leven heel belangrijk en daar willen we je graag bij helpen. Daarom organiseren we van 4 tot en met 10 november de Lekker Bewegen Lekker Leven Week.

Indoor Cycling Endurance Training

Vanaf november verzorgt Plataan Partner Sportcoaching Wageningen een reeks Indoor Cycling Endurance Trainingen bij Sport & Gezondheid De Plataan.

Najaarscursus Tai Chi

Maandag 23 september en dinsdag 24 september start een speciale najaarscursus Tai Chi van 12 lessen.

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 7 oktober

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 7 oktober start iets voor jou!

Bekijk alle nieuwsberichten