Blog: hersteltraining

In de blog over Supercompensatie kon je lezen dat je prestatievermogen afneemt als je gaat trainen tijdens je herstelperiode. Maar wat als je tóch wilt trainen na een zware training en hoe weet je eigenlijk of je goed hersteld bent van je training?

Niet Fit

Ik begin bij de situatie dat je (nog) niet hersteld bent van je vorige training.

Je bent niet hersteld als je:

  • ’s ochtends moe wakker wordt
  • spierpijn hebt
  • bij het traplopen volle/zware benen hebt
  • je spieren en lichaam zwaar aanvoelen
  • je in het algemeen niet fit voelt
  • je rustpols hoger is dan normaal

Herken jij bij jezelf 1 van bovenstaande punten? Dan is de kans groot dat je nog niet hersteld bent van je training.

Hersteltraining

Wat zijn je opties als je voelt dat je niet hersteld bent?
Je kunt die dag rustig aan doen en het sporten overslaan. Wil je toch graag sporten, doe dan een conditionele hersteltraining. Dit is een lichte training op ongeveer 70-75% van je maximale hartslag. Deze hartslag kunnen we bepalen door middel van een Co2ntrol Test. De Co2ntrol Test berekent jouw ideale trainingszones aan de hand van jouw persoonlijke hartslag.
Ben je niet in de gelegenheid om een Co2ntrol Test te doen, dan kun je voor je hersteltraining de volgende richtlijn aanhouden:  de training moet zeer comfortabel aanvoelen en kost weinig moeite. Flink hijgen tijdens je hersteltraining hoort daar niet bij. De intensiteit is op conversatieniveau: je kunt nog makkelijk een gesprek voeren.

Fit!

Word je ’s ochtends uitgerust wakker, voelt je lichaam goed en soepel aan, heb je het gevoel er weer volle bak tegenaan te kunnen en is je rustpols op jouw gebruikelijke niveau? Dan ben je goed hersteld en klaar voor je volgende training.

Ik wens je veel plezier met trainen! Wil je meer weten over dit of een ander onderwerp? Stuur me dan een mailtje: marjan@sportengezondheiddeplataan.nl

 

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten