Blog: hersteltraining

In de blog over Supercompensatie kon je lezen dat je prestatievermogen afneemt als je gaat trainen tijdens je herstelperiode. Maar wat als je tóch wilt trainen na een zware training en hoe weet je eigenlijk of je goed hersteld bent van je training?

Niet Fit

Ik begin bij de situatie dat je (nog) niet hersteld bent van je vorige training.

Je bent niet hersteld als je:

  • ’s ochtends moe wakker wordt
  • spierpijn hebt
  • bij het traplopen volle/zware benen hebt
  • je spieren en lichaam zwaar aanvoelen
  • je in het algemeen niet fit voelt
  • je rustpols hoger is dan normaal

Herken jij bij jezelf 1 van bovenstaande punten? Dan is de kans groot dat je nog niet hersteld bent van je training.

Hersteltraining

Wat zijn je opties als je voelt dat je niet hersteld bent?
Je kunt die dag rustig aan doen en het sporten overslaan. Wil je toch graag sporten, doe dan een conditionele hersteltraining. Dit is een lichte training op ongeveer 70-75% van je maximale hartslag. Deze hartslag kunnen we bepalen door middel van een Co2ntrol Test. De Co2ntrol Test berekent jouw ideale trainingszones aan de hand van jouw persoonlijke hartslag.
Ben je niet in de gelegenheid om een Co2ntrol Test te doen, dan kun je voor je hersteltraining de volgende richtlijn aanhouden:  de training moet zeer comfortabel aanvoelen en kost weinig moeite. Flink hijgen tijdens je hersteltraining hoort daar niet bij. De intensiteit is op conversatieniveau: je kunt nog makkelijk een gesprek voeren.

Fit!

Word je ’s ochtends uitgerust wakker, voelt je lichaam goed en soepel aan, heb je het gevoel er weer volle bak tegenaan te kunnen en is je rustpols op jouw gebruikelijke niveau? Dan ben je goed hersteld en klaar voor je volgende training.

Ik wens je veel plezier met trainen! Wil je meer weten over dit of een ander onderwerp? Stuur me dan een mailtje: marjan@sportengezondheiddeplataan.nl

 

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Zomerfit in 8 weken

Trakteer jezelf deze zomer op een fitter, sterker en slanker lijf met het acht weken Zomerfit programma. Aanmelden kan tot 15 juli 2019.

Jouw trainingsprogramma altijd en overal bij de hand

De zomerperiode komt eraan, dat betekent vakantie! Nu wil je in je vakantie natuurlijk ook fit blijven en zoekt menig sporter een sportschool in een hotel of in een andere stad op.

‘Zet je brein in beweging’

In juli starten er twee 10-weekse cursusgroepen ‘Zet je brein in beweging’, volgens de Ronnie Gardiner Methode (RGM). De cursus wordt gegeven door Martin Kruizinga, RGM practitioner. Er gaat een vervolggroep en een startersgroep van start. Op woensdag 19 juni is een actieve lezing voor iedereen die meer wil weten over deze methode.

Blog: waarom iedereen Pilates of Yoga zou moeten doen

Veel mensen bezoeken een sportschool om af te vallen, om conditie te krijgen of om sterker te worden. Een groot deel van de sporters heeft echter af en toe last van rugklachten en andere pijntjes, al dan niet veroorzaakt door hun lichaamshouding, beroep of leefstijl. Deze klachten belemmeren je op een gegeven moment in het lekker ongeremd sporten, waardoor het doel ineens buiten handbereik komt en het sportplezier verdwijnt. Weg motivatie.

Bekijk alle nieuwsberichten