Blog: hersteltraining

In de blog over Supercompensatie kon je lezen dat je prestatievermogen afneemt als je gaat trainen tijdens je herstelperiode. Maar wat als je tóch wilt trainen na een zware training en hoe weet je eigenlijk of je goed hersteld bent van je training?

Niet Fit

Ik begin bij de situatie dat je (nog) niet hersteld bent van je vorige training.

Je bent niet hersteld als je:

  • ’s ochtends moe wakker wordt
  • spierpijn hebt
  • bij het traplopen volle/zware benen hebt
  • je spieren en lichaam zwaar aanvoelen
  • je in het algemeen niet fit voelt
  • je rustpols hoger is dan normaal

Herken jij bij jezelf 1 van bovenstaande punten? Dan is de kans groot dat je nog niet hersteld bent van je training.

Hersteltraining

Wat zijn je opties als je voelt dat je niet hersteld bent?
Je kunt die dag rustig aan doen en het sporten overslaan. Wil je toch graag sporten, doe dan een conditionele hersteltraining. Dit is een lichte training op ongeveer 70-75% van je maximale hartslag. Deze hartslag kunnen we bepalen door middel van een Co2ntrol Test. De Co2ntrol Test berekent jouw ideale trainingszones aan de hand van jouw persoonlijke hartslag.
Ben je niet in de gelegenheid om een Co2ntrol Test te doen, dan kun je voor je hersteltraining de volgende richtlijn aanhouden:  de training moet zeer comfortabel aanvoelen en kost weinig moeite. Flink hijgen tijdens je hersteltraining hoort daar niet bij. De intensiteit is op conversatieniveau: je kunt nog makkelijk een gesprek voeren.

Fit!

Word je ’s ochtends uitgerust wakker, voelt je lichaam goed en soepel aan, heb je het gevoel er weer volle bak tegenaan te kunnen en is je rustpols op jouw gebruikelijke niveau? Dan ben je goed hersteld en klaar voor je volgende training.

Ik wens je veel plezier met trainen! Wil je meer weten over dit of een ander onderwerp? Stuur me dan een mailtje: marjan@sportengezondheiddeplataan.nl

 

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Start to be FIT!

Werk in 5 weken aan een gezondere en fittere versie van jezelf voor slechts € 55,-!

Test Yourself!

In maart kunnen groepslesdeelnemers gratis de Milon Cirkel uitproberen. Wil je weten of jouw conditie en kracht nóg beter kunnen worden? Doe dan mee!

Collega’s gezocht!

Op dit moment hebben we diverse openstaande vacatures op het gebied van receptie, fitness, groepslessen en schoonmaak. Lijkt het je leuk om in een groot, modern én gezellig sportcentrum te werken? Dan is dit je kans!

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 11 maart

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 11 maart start iets voor jou!

Bekijk alle nieuwsberichten