Blog: krachttraining, meer dan alleen maar een sixpack!

De laatste jaren worden de positieve effecten van krachttraining steeds duidelijker. Waar krachttraining ooit alleen gedaan werd door bodybuilders en mannen die een sixpack wilden hebben, is krachttraining tegenwoordig niet meer weg te denken uit een uitgebalanceerd trainingsprogramma voor zowel mannen als vrouwen.

Voorkomen van botbreuken

Door je lichaam bloot te stellen aan weerstand train je namelijk niet alleen je spieren, maar ook je botdichtheid verbetert en daar profiteer je op latere leeftijd van.  Vanaf je 35e worden je botten namelijk al minder stevig. Vrouwen zijn daarbij extra in het nadeel, want ze verliezen tijdens de menopauze het hormoon oestrogeen, waardoor hun botmassa veel sneller afneemt dan bij mannen. Vrouwen hebben daardoor na de menopauze een vergroot risico op botbreuken!

Een slank lichaam

Spieren nemen minder ruimte in dan vet, dus een gespierd lichaam ziet er daardoor ook nog eens veel slanker uit dan een lichaam dat minder spiermassa heeft.  Spieren bepalen de contouren van je lichaam!

Nou horen wij vaak; “ja, maar ik loop of fiets al veel”. Dat is ook super goed voor je algehele conditie! Echter, je verbetert er niet je spiermassa of botdichtheid mee. Daarvoor zal je toch echt met gewichten moeten gaan trainen.

Meer eten en niet aankomen

Naast een slanker, sterker en gezonder lichaam, is een ander leuk bijkomend voordeel van krachttraining dat je calorieën verbrandt zonder er iets extra’s voor te hoeven doen. Elke kilo spiermassa verbrandt namelijk zo’n 70 kcal per dag. Een kilo vetmassa verbrandt er slechts 20.

Hoe vaak

De ideale krachttraining duurt ongeveer tussen de 30 en 45 minuten en doe je 2 keer per week.  Meer is niet nodig, je hebt namelijk hersteltijd nodig tussen je trainingen. Zie hiervoor ook de Spiernorm zoals die beschreven is door ACSM en Leefstijlclub: https://schijfvan3.leefstijlclub.nl/schijfvan3

Rambo?

Vooral vrouwen zijn bang dat ze er door krachttraining als een soort Rambo uit gaan zien.  Geen paniek, daar is meer voor nodig…. ?
En heb je aanleg om snel spiermassa te ontwikkelen en wil je dat niet? Er zijn verschillende methodes om je spieren sterker te maken. Wij geven je graag advies!

 

 

 

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten