Blog: snel van je spierpijn af!

Ken je dat gevoel? Je hebt een lekkere training gedaan, maar de volgende ochtend kom je niet zo makkelijk je bed meer uit, of nog erger, de trap af! Dat is nou niet echt hoe je ‘lekker bewegen, lekker leven’ voor je ziet ?. Maar wat is spierpijn nu precies, hoe kom je eraan en belangrijker, hoe kom je er zo snel mogelijk van af? In deze blog leg ik het je uit.

Wat is spierpijn?

Spierpijn is een onschuldige pijn die ontstaat na een fysieke inspanning die het lichaam niet (meer) gewend is. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat je een bepaalde training lang niet gedaan hebt, of je huidige training extra zwaar hebt uitgevoerd. Spierpijn is een teken dat je veel hebt gevraagd van je lichaam.
Er zijn twee vormen van spierpijn, namelijk de vroege en de verlate spierpijn. Vroege spierpijn is het brandend gevoel in de spieren tijdens of net na een inspanning. Dit wordt veroorzaakt door melkzuur in de spieren, je spieren zijn op dat moment verzuurd.

De andere vorm van spierpijn is de verlate spierpijn. Deze spierpijn komt 24 tot 48 uur na de fysieke inspanning opzetten en het duurt ongeveer ook deze tijd tot de spierpijn weer weg trekt. Dit ontstaat door de kleine beschadigingen (haarscheurtjes) in de spiervezels. Deze beschadigingen zijn echter zo klein dat ze niet slecht voor je zijn. Als deze beschadigingen zijn hersteld, neemt de capaciteit van je spieren toe waardoor je sterker wordt. Dit noemen we ook wel supercompensatie.

Hoe voorkom je spierpijn?

Natuurlijk kun je spierpijn niet helemaal voorkomen, maar je kunt wel een aantal dingen doen om het tot een minimum te beperken. Zo is een goede warming-up erg belangrijk. Hierdoor bereid je de spieren voor op de inspanning die gaat komen. De bloedcirculatie neemt toe en je spieren worden warmer waardoor de kans op spierscheurtjes kleiner wordt. Ook de cooling-down na de inspanning is belangrijk. Door de inspanning geleidelijk af te bouwen, past je lichaam zich beter aan, aan de overgang van inspanning naar rust. Hierdoor kan het melkzuur makkelijker worden afgevoerd. Verder is het belangrijk dat je spieren genoeg tijd krijgen om te herstellen. Als je namelijk niet genoeg rust, kan er geen supercompensatie ontstaan.

Ik heb spierpijn, wat nu?

Als je last hebt van spierpijn, is het belangrijk om te blijven bewegen. Doe je dit niet, dan verstijven je spieren en kunnen ze minder goed herstellen. Dit komt omdat je doorbloeding afneemt. Een rustige hersteltraining is bijvoorbeeld heel geschikt om te herstellen van spierpijn.

Je kunt het herstel van je spieren daarnaast nog beïnvloeden door het innemen van de juiste voedingsstoffen na je training. Hierbij zijn eiwitten (herstel), koolhydraten (energie) en voldoende water drinken van belang.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Zomerfit in 8 weken

Trakteer jezelf deze zomer op een fitter, sterker en slanker lijf met het acht weken Zomerfit programma. Je kunt je nog aanmelden tot en met 22 juli 2019!

Jouw trainingsprogramma altijd en overal bij de hand

De zomer is begonnen, dat betekent vakantie! Nu wil je in je vakantie natuurlijk ook fit blijven en zoekt menig sporter een sportschool in een hotel of in een andere stad op.

Plataan Partner activiteit: Outdoor Yoga en Meditatie

Ben jij in de zomer in Nederland? Doe dan mee met de workshop Outdoor Yoga & Meditatie, die yoga en meditatie duo en Plataan Partners, Petra Verhoef  (Personal Training Wageningen) en Petra Verhoef (Sammacentrum), organiseren.

‘Zet je brein in beweging’

In juli starten er twee 10-weekse cursusgroepen ‘Zet je brein in beweging’, volgens de Ronnie Gardiner Methode (RGM). De cursus wordt gegeven door Martin Kruizinga, RGM practitioner. Er gaat een vervolggroep en een startersgroep van start.

Bekijk alle nieuwsberichten