Blog: voedingsstoffen voor een fit lichaam!

Om je dagelijkse activiteiten te kunnen doen heb je energie nodig. Deze energie bestaat uit brandstoffen en bouwstoffen en krijg je binnen door de voedingsstoffen die je eet.

Brandstof en bouwstof

Er is niet één voedingsmiddel te noemen dat alle voedingsstoffen die we nodig hebben in de juiste verhouding in zich draagt. Daarom moeten we gevarieerd eten. Of je nu fit en vitaal wil worden, een gezond gewicht nastreeft of iedere dag sportprestaties moet leveren, de basis is dat je dagelijks alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft in de juiste verhouding binnen krijgt. Dit zijn:
Brandstoffen:
• koolhydraten (circa 50%)
• vetten (circa 30%)

Bouwstoffen:
• eiwitten (circa 20%)

Daarnaast zijn water, vezels, vitaminen en mineralen onontbeerlijk voor een gezond lichaam.

Koolhydraten

Circa 50% van je voeding bestaat uit koolhydraten. Koolhydraten zijn te vergelijken met benzine: snelle verbranding voor een hoge intensiteit. Bij het sporten haalt je lichaam vooral energie uit koolhydraten. Er zijn echter twee soorten koolhydraten: snelle en langzame. Wees zeer zuinig met geraffineerde (snelle) suikers in gebakjes, snoep en frisdrank. Ze bevatten geen voedingswaarde maar wel calorieën waar je dik van wordt. Je krijgt er een korte energiekick van en snel behoefte aan meer. Als je langer energie tot je beschikking wilt hebben kies je voor meervoudige (langzame) koolhydraten. Deze zitten o.a. in pasta’s, granen, brood, aardappelen, rijst, groenten en fruit. Kies wel voor de volkorenvarianten!

Eiwitten

Circa 20% van je voeding bestaat uit eiwitten. Eiwitten zorgen voor opbouw en herstel van lichaamscellen. Volwassen personen hebben gemiddeld ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Eiwitten zijn noodzakelijk om na een training je spieren weer te laten herstellen en te laten groeien. Als je voeding goed is uitgebalanceerd krijg je voldoende eiwitten binnen. Eiwitten brengen de stofwisseling beter op gang dan koolhydraten en geven langer een verzadigd gevoel. Als je af wilt vallen kan je dus het beste de eiwitinname verhogen en de koolhydraatinname wat verminderen. Maar pas op: eiwitten die niet als bouwstoffen worden verbruikt, worden opgeslagen als vet.
Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in graanproducten, peulvruchten, soja, noten en paddenstoelen.

Vetten

Circa 30% van je voeding bestaat uit vetten. Vetten zijn te vergelijken met dieselolie: trage verbranding voor een lage intensiteit. In je lichaam bevindt zich een groot reservedepot. Wat je niet verbrandt blijft opgeslagen. Met de vetten in je lichaam kun je wel 3 dagen achtereen hardlopen. Extra vetten eten voor meer energie is dus niet nodig. Voor je gezondheid is het wel van belang dat je de juiste, onverzadigde vetten gebruikt. Deze zitten bijvoorbeeld in plantaardige oliën, noten en vette vis zoals zalm, paling, haring en makreel.

Vezels

Vezels hebben bijna geen voedingswaarde maar zorgen voor een verzadigd gevoel en goede darmwerking. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag te eten. Het gaat dan om vezels die van nature in de voeding aanwezig zijn, zoals vezels uit fruit, groenten en granen.

Vitaminen en mineralen

Vitaminen en mineralen hebben geen energiewaarden maar zijn onontbeerlijk voor het goed laten functioneren van ons lichaam. Als je iedere dag gezond en gevarieerd eet en minimaal 2 liter water drinkt zijn supplementen niet nodig.

Wil je meer over dit onderwerp weten? In de Gezond & Slank cursus leer je alle ins en outs. Liever een persoonlijk advies? Stuur dan een mail naar voeding@sportengezondheiddeplataan.nl

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Kilo’s eraf zonder dieet

Lekker eten, lekker leven en in 8 weken 5 kilo minder wegen met de GEZOND & SLANK cursus die vanaf september 2019 van start gaat!

Najaarscursus Tai Chi

Maandag 23 september en dinsdag 24 september start een speciale najaarscursus Tai Chi van 12 lessen.

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 7 oktober

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 7 oktober start iets voor jou!

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten