Blog: waarom iedereen Pilates of Yoga zou moeten doen

Veel mensen bezoeken een sportschool om af te vallen, om conditie te krijgen of om sterker te worden. Een groot deel van de sporters heeft echter af en toe last van rugklachten en andere pijntjes, al dan niet veroorzaakt door hun lichaamshouding, beroep of leefstijl. Deze klachten belemmeren je op een gegeven moment in het lekker ongeremd sporten, waardoor het doel ineens buiten handbereik komt en het sportplezier verdwijnt. Weg motivatie. Het goede nieuws: er is iets aan te doen😉!

KLUCS – Kracht, Lenigheid, Uithoudingsvermogen, Coördinatie, Snelheid

Er zijn 5 motorische eigenschappen die ons fysieke prestatievermogen bepalen; kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Kortweg: KLUCS. Als je al deze elementen in je wekelijkse sportroutine opneemt, weet je zeker dat je je lichaam zo goed mogelijk hebt voorbereid op je dagelijkse bezigheden en het voorkomen van eventuele blessures die op de loer liggen.

De meeste mensen trainen hoofdzakelijk de elementen Kracht en Uithoudingsvermogen (bijvoorbeeld op de Milon Cirkel, een les Spinning of Clubjoy Power), maar de andere 3 elementen blijven daarbij wat achter. Pilates en Yoga zorgen voor de ontbrekende L (lenigheid) en C (coördinatie). De S (snelheid) kun je trainen door specifieke (kracht)oefeningen of tijdens lessen zoals KickFit.

Om te zorgen dat jij optimaal van je training(en) kunt genieten is het wekelijks volgen van een Pilates- of Yoga les aan te raden. Deze lessen zijn ook heel goed te combineren met 1 rondje op de Milon Cirkel of een groepsles zoals Xcore, Spinning of Zumba. Hierdoor hoef je er niet een extra keer voor terug te komen.

Pilates vs. Yoga

Bij Pilates ligt de focus meer op het verkrijgen van een goede rompstabiliteit (sterke buik- en rugspieren) en houding, bij Yoga ligt de focus meer op de lenigheid en ontspanning van spieren en gewrichten, maar beide lessen hebben zeker raakvlakken en overlappingen.
Pilates is ook geschikt voor mensen met rugklachten omdat je tijdens deze training leert hoe je je romp moet stabiliseren en rug kunt versterken en deze tegelijkertijd soepeler maakt. Ook Yoga is hiervoor geschikt, met name Hatha Yoga en Kundalini Yoga. Clubjoy Yoga is ideaal voor liefhebbers van een intensievere Yogatraining op muziek, met invloeden van Tai Chi en Pilates.

Pilates en Yoga zijn saai?

We horen nog wel eens dat Pilates en Yoga saaie lessen zijn. Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een wervelende Zumba- of Spinningles dan zou je dat zo kunnen stellen; er is geen harde muziek met een dikke beat en je wordt niet constant opgezweept om jezelf wat verder te pushen. Toch zijn het heerlijke lessen om te doen, de focus ligt even alleen op jezelf, je doet het op je eigen niveau en je merkt dat de training je helpt je lichaam fitter en sterker te maken, waardoor je meer plezier hebt tijdens de ‘niet saaie’ lessen.

Kortom, een training die absoluut de moeite waard is om in je wekelijkse schema te integreren. Je lichaam zal je dankbaar zijn 😉.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Ik geef je graag advies: marjan@sportengezondheiddeplataan.nl of meld je aan voor een gratis proefweek. Kijk voor een overzicht van alle Pilates en Yoga lessen op ons actuele lesrooster.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Lekker Bewegen Lekker Leven Week 4 -10 november

Lekker bewegen doen we allemaal op onze eigen manier. Aan lekker leven geeft ook iedereen zijn eigen invulling. Bij De Plataan vinden we Lekker Bewegen, Lekker Leven heel belangrijk en daar willen we je graag bij helpen. Daarom organiseren we van 4 tot en met 10 november de Lekker Bewegen Lekker Leven Week.

Indoor Cycling Endurance Training

Vanaf november verzorgt Plataan Partner Sportcoaching Wageningen een reeks Indoor Cycling Endurance Trainingen bij Sport & Gezondheid De Plataan.

Najaarscursus Tai Chi

Maandag 23 september en dinsdag 24 september start een speciale najaarscursus Tai Chi van 12 lessen.

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 7 oktober

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 7 oktober start iets voor jou!

Bekijk alle nieuwsberichten