Blog: waarom iedereen Pilates of Yoga zou moeten doen

Veel mensen bezoeken een sportschool om af te vallen, om conditie te krijgen of om sterker te worden. Een groot deel van de sporters heeft echter af en toe last van rugklachten en andere pijntjes, al dan niet veroorzaakt door hun lichaamshouding, beroep of leefstijl. Deze klachten belemmeren je op een gegeven moment in het lekker ongeremd sporten, waardoor het doel ineens buiten handbereik komt en het sportplezier verdwijnt. Weg motivatie. Het goede nieuws: er is iets aan te doen?!

KLUCS – Kracht, Lenigheid, Uithoudingsvermogen, Coördinatie, Snelheid

Er zijn 5 motorische eigenschappen die ons fysieke prestatievermogen bepalen; kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid. Kortweg: KLUCS. Als je al deze elementen in je wekelijkse sportroutine opneemt, weet je zeker dat je je lichaam zo goed mogelijk hebt voorbereid op je dagelijkse bezigheden en het voorkomen van eventuele blessures die op de loer liggen.

De meeste mensen trainen hoofdzakelijk de elementen Kracht en Uithoudingsvermogen (bijvoorbeeld op de Milon Cirkel, een les Spinning of Clubjoy Power), maar de andere 3 elementen blijven daarbij wat achter. Pilates en Yoga zorgen voor de ontbrekende L (lenigheid) en C (coördinatie). De S (snelheid) kun je trainen door specifieke (kracht)oefeningen of tijdens lessen zoals KickFit.

Om te zorgen dat jij optimaal van je training(en) kunt genieten is het wekelijks volgen van een Pilates- of Yoga les aan te raden. Deze lessen zijn ook heel goed te combineren met 1 rondje op de Milon Cirkel of een groepsles zoals Xcore, Spinning of Zumba. Hierdoor hoef je er niet een extra keer voor terug te komen.

Pilates vs. Yoga

Bij Pilates ligt de focus meer op het verkrijgen van een goede rompstabiliteit (sterke buik- en rugspieren) en houding, bij Yoga ligt de focus meer op de lenigheid en ontspanning van spieren en gewrichten, maar beide lessen hebben zeker raakvlakken en overlappingen.
Pilates is ook geschikt voor mensen met rugklachten omdat je tijdens deze training leert hoe je je romp moet stabiliseren en rug kunt versterken en deze tegelijkertijd soepeler maakt. Ook Yoga is hiervoor geschikt, met name Hatha Yoga en Kundalini Yoga. Clubjoy Yoga is ideaal voor liefhebbers van een intensievere Yogatraining op muziek, met invloeden van Tai Chi en Pilates.

Pilates en Yoga zijn saai?

We horen nog wel eens dat Pilates en Yoga saaie lessen zijn. Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een wervelende Zumba- of Spinningles dan zou je dat zo kunnen stellen; er is geen harde muziek met een dikke beat en je wordt niet constant opgezweept om jezelf wat verder te pushen. Toch zijn het heerlijke lessen om te doen, de focus ligt even alleen op jezelf, je doet het op je eigen niveau en je merkt dat de training je helpt je lichaam fitter en sterker te maken, waardoor je meer plezier hebt tijdens de ‘niet saaie’ lessen.

Kortom, een training die absoluut de moeite waard is om in je wekelijkse schema te integreren. Je lichaam zal je dankbaar zijn ?.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Ik geef je graag advies: marjan@sportengezondheiddeplataan.nl of meld je aan voor een gratis proefweek. Kijk voor een overzicht van alle Pilates en Yoga lessen op ons actuele lesrooster.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Kilo’s eraf zonder dieet

Lekker eten, lekker leven en in 8 weken 5,5 kilo minder wegen met onze succesvolle GEZOND & SLANK cursus die op maandag 20 januari om 19.00 uur weer start!

Cursus zelfverdediging voor vrouwen

Wil je weerbaarder worden en meer zelfvertrouwen krijgen? Doe dan mee met deze, op taekwondo gebaseerde, 8-weekse zelfverdedingscursus onder leiding van Frans Cobben.

Wintercursus Tai Chi

Maandag 6 januari en dinsdag 7 januari 2020 start een nieuwe wintercursus Tai Chi van 10 lessen. 

‘Zet je brein in beweging’

In januari 2020 starten er 3 cursussen ‘Zet je brein in beweging’, twee startersgroepen en een vervolggroep. De cursus wordt gegeven door Martin Kruizenga, RGM practitioner.

Bekijk alle nieuwsberichten