Blog: Wel of niet sporten met rugklachten?

Rugklachten. Veel mensen hebben er in meer of mindere mate last van. Maar moet je nou wel of niet sporten als je pijn in je rug hebt?

Sporten met rugpijn

De meeste mensen met rugpijn hebben pijn in hun onderrug. En bij 90% van deze mensen is het niet duidelijk waar de klachten vandaan komen. Een mogelijke oorzaak kan overbelasting zijn, maar ook onderbelasting kan rugpijn veroorzaken. Ons lichaam is van oorsprong gemaakt om te bewegen, om te jagen. Niet jagen betekende geen eten. Tegenwoordig hoeven we niet meer achter ons eten aan te jagen en zitten we veel. Te veel. Onderzoek van TNO wijst uit dat Nederlanders gemiddeld 10 uur per dag zitten (2015) . En als we zitten, dan zitten we vaak achter een computer, TV of in de auto. Met een bolle rug, lekker onderuit. Door de bolling in je rug staat er veel druk op je tussenwervelschijven en wordt er aan je skelet getrokken. Hierdoor komen bepaalde spieren erg op spanning, andere spieren worden niet meer gebruikt waar ze voor bedoeld zijn en daardoor ontstaat een disbalans in je lichaam. Dit kan op ten duur rugpijn en in het ergste geval een hernia veroorzaken.

Regelmatig bewegen helpt tegen rugklachten

Om te zorgen dat dit niet gebeurt is het belangrijk dat je regelmatig beweegt en je rompspieren versterkt. Een rug die nooit getraind wordt is kwetsbaarder dan een sterke rug, die regelmatig belast wordt. Voordat je nu gelijk naar de gewichten grijpt is het goed om te weten dat je ook door training rugklachten kunt krijgen. Namelijk als je in een verkeerde houding traint of met een te grote belasting en zonder goede instructie.

Dus?

Terugkomende op de titel van mijn blog: wel of niet sporten met rugklachten? Ja, wel sporten! Dat wil zeggen: je training aanpassen naar je mogelijkheden op dat moment en zorgen dat je pijnvrij beweegt. Dat verschilt per persoon, per rug. Wij geven je graag een persoonlijk advies.

 

 

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Blog: 5 tips om sporten na de vakantie weer op te pakken

In deze blog lees je hoe je na je welverdiende vakantie weer terug kan komen in je sportritme!

Zomerfit in 8 weken

Trakteer jezelf op een beter figuur met het Zomerfit programma. Met de Milon Cirkel en onze enthousiaste, deskundige begeleiding bereik je binnen 8 weken gegarandeerd resultaat.

Wielrentraining

Sportcoaching Wageningen organiseert tot en met 5 juli wekelijks een wielrentraining. 

Nieuw op het rooster: Yin Yoga

Tot de zomervakantie kun je elke woensdagavond meedoen met Yin Yoga.

Bekijk alle nieuwsberichten