Blog: Wel of niet sporten met rugklachten?

Rugklachten. Veel mensen hebben er in meer of mindere mate last van. Maar moet je nou wel of niet sporten als je pijn in je rug hebt?

Sporten met rugpijn

De meeste mensen met rugpijn hebben pijn in hun onderrug. En bij 90% van deze mensen is het niet duidelijk waar de klachten vandaan komen. Een mogelijke oorzaak kan overbelasting zijn, maar ook onderbelasting kan rugpijn veroorzaken. Ons lichaam is van oorsprong gemaakt om te bewegen, om te jagen. Niet jagen betekende geen eten. Tegenwoordig hoeven we niet meer achter ons eten aan te jagen en zitten we veel. Te veel. Onderzoek van TNO wijst uit dat Nederlanders gemiddeld 10 uur per dag zitten (2015) . En als we zitten, dan zitten we vaak achter een computer, TV of in de auto. Met een bolle rug, lekker onderuit. Door de bolling in je rug staat er veel druk op je tussenwervelschijven en wordt er aan je skelet getrokken. Hierdoor komen bepaalde spieren erg op spanning, andere spieren worden niet meer gebruikt waar ze voor bedoeld zijn en daardoor ontstaat een disbalans in je lichaam. Dit kan op ten duur rugpijn en in het ergste geval een hernia veroorzaken.

Regelmatig bewegen helpt tegen rugklachten

Om te zorgen dat dit niet gebeurt is het belangrijk dat je regelmatig beweegt en je rompspieren versterkt. Een rug die nooit getraind wordt is kwetsbaarder dan een sterke rug, die regelmatig belast wordt. Voordat je nu gelijk naar de gewichten grijpt is het goed om te weten dat je ook door training rugklachten kunt krijgen. Namelijk als je in een verkeerde houding traint of met een te grote belasting en zonder goede instructie.

Dus?

Terugkomende op de titel van mijn blog: wel of niet sporten met rugklachten? Ja, wel sporten! Dat wil zeggen: je training aanpassen naar je mogelijkheden op dat moment en zorgen dat je pijnvrij beweegt. Dat verschilt per persoon, per rug. Wil je weten hoe we jou kunnen helpen?  Neem dan contact met ons op!

 

 

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Lekker Bewegen Lekker Leven Week 4 -10 november

Lekker bewegen doen we allemaal op onze eigen manier. Aan lekker leven geeft ook iedereen zijn eigen invulling. Bij De Plataan vinden we Lekker Bewegen, Lekker Leven heel belangrijk en daar willen we je graag bij helpen. Daarom organiseren we van 4 tot en met 10 november de Lekker Bewegen Lekker Leven Week.

Indoor Cycling Endurance Training

Vanaf november verzorgt Plataan Partner Sportcoaching Wageningen een reeks Indoor Cycling Endurance Trainingen bij Sport & Gezondheid De Plataan.

Najaarscursus Tai Chi

Maandag 23 september en dinsdag 24 september start een speciale najaarscursus Tai Chi van 12 lessen.

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 7 oktober

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 7 oktober start iets voor jou!

Bekijk alle nieuwsberichten