Blog: welke brandstof verbruik je op welk moment?

Een tijdje terug hielden we op Facebook een kleine kennistest op het gebied van voeding en sport. We stelden een paar vragen, waaronder deze:
1. Welke brandstof verbruik je hoofdzakelijk bij intensieve inspanning: eiwitten of koolhydraten?
2. Welke brandstof verbruik je hoofdzakelijk in rust en ontspanning: koolhydraten of vetten?

Weet jij het antwoord?
Het juiste antwoord op vraag 1 is: koolhydraten, 84% van de deelnemers aan de test hadden dit goed!
Het juiste antwoord op vraag 2 zou moeten zijn: vetten. Slechts 36% had dit goed.

Ik zeg expres ‘zou moeten zijn’, omdat veel mensen door bijvoorbeeld langdurige stress in rust juist koolhydraten verbranden in plaats van vetten. Hierdoor zijn ze snel en vaak moe en hebben ze weinig energie. Dit komt doordat je lichaam maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten op kan slaan en de voorraad snel op is.

Vetverbranding vs. Suikerverbranding (koolhydraten)

In de ideale situatie ziet je verbranding er als volgt uit:

  • Rust/ontspanning: 100% vetverbranding (ademhaling is rustig, 6 tot 12 keer per minuut);
  • Lichte inspanning: 75% vetverbranding, 25% koolhydraten (ademhaling gaat iets sneller, maar je kunt nog uitgebreide gesprekken voeren);
  •  Matige inspanning: 50% vet, 50% koolhydraten (ademhaling wordt zwaarder, dit is een goede intensiteit voor conditietraining);
  •  Zware inspanning: 25% vet, 75% koolhydraten (hijgende ademhaling, alleen het noodzakelijke kan nog gezegd worden);
  • Zeer zware inspanning: 100% koolhydraten (buiten adem, volle bak knallen, dit hou je hooguit een halve minuut tot een minuut vol).

Eiwitten verbrand je in principe nooit, tenzij je al je andere reserves al op verbruikt hebt (dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij mensen die extreem veel sporten. Je herkent eiwitverbranding aan de ammoniakgeur).

Snel ademen in rust kost energie

Nou zien wij in de praktijk dat veel mensen ook in rust een ademhaling hebben die past bij een matige of zelfs zware inspanning. Hierdoor worden in rust heel veel suikers en energie verbruikt, maar omdat je niet actief bezig bent amper calorieën. Het gevolg van deze te snelle ademhaling is een gevoel van vermoeidheid, snel spierpijn, sportresultaten die niet verbeteren en afvallen dat moeizaam gaat.

Om erachter te komen of jouw ademhaling past bij de inspanning die je levert kun je, als lid van De Plataan, gratis de Rust-en Balansmeting doen. Is jouw ademhaling te snel dan is er een speciale ademtraining waarin je je ademhaling (en jezelf ) weer in balans krijgt. Een Co2ntrol Test gaat nog een stapje verder, deze meet niet alleen de ademhaling in rust, maar kijkt ook hoe deze reageert bij inspanning en berekent aan de hand daarvan jouw ideale hartslagzones en conditie.

Wil je een Co2ntrol Test of een Rust- en Balansmeting doen? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Kilo’s eraf zonder dieet

Lekker eten, lekker leven en in 8 weken 5,5 kilo minder wegen met onze succesvolle GEZOND & SLANK cursus die op maandag 20 januari om 19.00 uur weer start!

Cursus zelfverdediging voor vrouwen

Wil je weerbaarder worden en meer zelfvertrouwen krijgen? Doe dan mee met deze, op taekwondo gebaseerde, 8-weekse zelfverdedingscursus onder leiding van Frans Cobben.

Wintercursus Tai Chi

Maandag 6 januari en dinsdag 7 januari 2020 start een nieuwe wintercursus Tai Chi van 10 lessen. 

‘Zet je brein in beweging’

In januari 2020 starten er 3 cursussen ‘Zet je brein in beweging’, twee startersgroepen en een vervolggroep. De cursus wordt gegeven door Martin Kruizenga, RGM practitioner.

Bekijk alle nieuwsberichten