Blog: welke brandstof verbruik je op welk moment?

Een tijdje terug hielden we op Facebook een kleine kennistest op het gebied van voeding en sport. We stelden een paar vragen, waaronder deze:
1. Welke brandstof verbruik je hoofdzakelijk bij intensieve inspanning: eiwitten of koolhydraten?
2. Welke brandstof verbruik je hoofdzakelijk in rust en ontspanning: koolhydraten of vetten?

Weet jij het antwoord?
Het juiste antwoord op vraag 1 is: koolhydraten, 84% van de deelnemers aan de test hadden dit goed!
Het juiste antwoord op vraag 2 zou moeten zijn: vetten. Slechts 36% had dit goed.

Ik zeg expres ‘zou moeten zijn’, omdat veel mensen door bijvoorbeeld langdurige stress in rust juist koolhydraten verbranden in plaats van vetten. Hierdoor zijn ze snel en vaak moe en hebben ze weinig energie. Dit komt doordat je lichaam maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten op kan slaan en de voorraad snel op is.

Vetverbranding vs. Suikerverbranding (koolhydraten)

In de ideale situatie ziet je verbranding er als volgt uit:

  • Rust/ontspanning: 100% vetverbranding (ademhaling is rustig, 6 tot 12 keer per minuut);
  • Lichte inspanning: 75% vetverbranding, 25% koolhydraten (ademhaling gaat iets sneller, maar je kunt nog uitgebreide gesprekken voeren);
  •  Matige inspanning: 50% vet, 50% koolhydraten (ademhaling wordt zwaarder, dit is een goede intensiteit voor conditietraining);
  •  Zware inspanning: 25% vet, 75% koolhydraten (hijgende ademhaling, alleen het noodzakelijke kan nog gezegd worden);
  • Zeer zware inspanning: 100% koolhydraten (buiten adem, volle bak knallen, dit hou je hooguit een halve minuut tot een minuut vol).

Eiwitten verbrand je in principe nooit, tenzij je al je andere reserves al op verbruikt hebt (dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij mensen die extreem veel sporten. Je herkent eiwitverbranding aan de ammoniakgeur).

Snel ademen in rust kost energie

Nou zien wij in de praktijk dat veel mensen ook in rust een ademhaling hebben die past bij een matige of zelfs zware inspanning. Hierdoor worden in rust heel veel suikers en energie verbruikt, maar omdat je niet actief bezig bent amper calorieën. Het gevolg van deze te snelle ademhaling is een gevoel van vermoeidheid, snel spierpijn, sportresultaten die niet verbeteren en afvallen dat moeizaam gaat.

Om erachter te komen of jouw ademhaling past bij de inspanning die je levert kun je, als lid van De Plataan, gratis de Rust-en Balansmeting doen. Is jouw ademhaling te snel dan is er een speciale ademtraining waarin je je ademhaling (en jezelf ) weer in balans krijgt. Een Co2ntrol Test gaat nog een stapje verder, deze meet niet alleen de ademhaling in rust, maar kijkt ook hoe deze reageert bij inspanning en berekent aan de hand daarvan jouw ideale hartslagzones en conditie.

Wil je een Co2ntrol Test of een Rust- en Balansmeting doen? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten