Blog: welke brandstof verbruik je op welk moment?

Een tijdje terug hielden we op Facebook een kleine kennistest op het gebied van voeding en sport. We stelden een paar vragen, waaronder deze:
1. Welke brandstof verbruik je hoofdzakelijk bij intensieve inspanning: eiwitten of koolhydraten?
2. Welke brandstof verbruik je hoofdzakelijk in rust en ontspanning: koolhydraten of vetten?

Weet jij het antwoord?
Het juiste antwoord op vraag 1 is: koolhydraten, 84% van de deelnemers aan de test hadden dit goed!
Het juiste antwoord op vraag 2 zou moeten zijn: vetten. Slechts 36% had dit goed.

Ik zeg expres ‘zou moeten zijn’, omdat veel mensen door bijvoorbeeld langdurige stress in rust juist koolhydraten verbranden in plaats van vetten. Hierdoor zijn ze snel en vaak moe en hebben ze weinig energie. Dit komt doordat je lichaam maar een beperkte hoeveelheid koolhydraten op kan slaan en de voorraad snel op is.

Vetverbranding vs. Suikerverbranding (koolhydraten)

In de ideale situatie ziet je verbranding er als volgt uit:

  • Rust/ontspanning: 100% vetverbranding (ademhaling is rustig, 6 tot 12 keer per minuut);
  • Lichte inspanning: 75% vetverbranding, 25% koolhydraten (ademhaling gaat iets sneller, maar je kunt nog uitgebreide gesprekken voeren);
  •  Matige inspanning: 50% vet, 50% koolhydraten (ademhaling wordt zwaarder, dit is een goede intensiteit voor conditietraining);
  •  Zware inspanning: 25% vet, 75% koolhydraten (hijgende ademhaling, alleen het noodzakelijke kan nog gezegd worden);
  • Zeer zware inspanning: 100% koolhydraten (buiten adem, volle bak knallen, dit hou je hooguit een halve minuut tot een minuut vol).

Eiwitten verbrand je in principe nooit, tenzij je al je andere reserves al op verbruikt hebt (dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij mensen die extreem veel sporten. Je herkent eiwitverbranding aan de ammoniakgeur).

Snel ademen in rust kost energie

Nou zien wij in de praktijk dat veel mensen ook in rust een ademhaling hebben die past bij een matige of zelfs zware inspanning. Hierdoor worden in rust heel veel suikers en energie verbruikt, maar omdat je niet actief bezig bent amper calorieën. Het gevolg van deze te snelle ademhaling is een gevoel van vermoeidheid, snel spierpijn, sportresultaten die niet verbeteren en afvallen dat moeizaam gaat.

Om erachter te komen of jouw ademhaling past bij de inspanning die je levert kun je, als lid van De Plataan, gratis de Rust-en Balansmeting doen. Is jouw ademhaling te snel dan is er een speciale ademtraining waarin je je ademhaling (en jezelf ) weer in balans krijgt. Een Co2ntrol Test gaat nog een stapje verder, deze meet niet alleen de ademhaling in rust, maar kijkt ook hoe deze reageert bij inspanning en berekent aan de hand daarvan jouw ideale hartslagzones en conditie.

Wil je een Co2ntrol Test of een Rust- en Balansmeting doen? Neem dan contact met ons op.

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Zomerfit in 8 weken

Trakteer jezelf deze zomer op een fitter, sterker en slanker lijf met het acht weken Zomerfit programma. Je kunt je nog aanmelden tot en met 22 juli 2019!

Jouw trainingsprogramma altijd en overal bij de hand

De zomer is begonnen, dat betekent vakantie! Nu wil je in je vakantie natuurlijk ook fit blijven en zoekt menig sporter een sportschool in een hotel of in een andere stad op.

Plataan Partner activiteit: Outdoor Yoga en Meditatie

Ben jij in de zomer in Nederland? Doe dan mee met de workshop Outdoor Yoga & Meditatie, die yoga en meditatie duo en Plataan Partners, Petra Verhoef  (Personal Training Wageningen) en Petra Verhoef (Sammacentrum), organiseren.

‘Zet je brein in beweging’

In juli starten er twee 10-weekse cursusgroepen ‘Zet je brein in beweging’, volgens de Ronnie Gardiner Methode (RGM). De cursus wordt gegeven door Martin Kruizinga, RGM practitioner. Er gaat een vervolggroep en een startersgroep van start.

Bekijk alle nieuwsberichten