Blog: Tips voor een warming-up in de sneeuw

Een warming-up voordat je gaat skiën of snowboarden, dat doet eigenlijk niemand. Maar waarom niet? Als het goed is doe je ook een warming-up voordat je aan je training in de sportschool begint.

Waarom überhaupt een warming-up?

Een warming-up doe je om je lichaam voor te bereiden op de activiteit die komen gaat. Een goede warming-up stimuleert de bloedsomloop, hierdoor zijn je spieren beter doorbloed en zijn ze ook minder kwetsbaar. Daarnaast gaat je hartslag omhoog en raakt je lichaam gewend aan de bewegingen die je gaat maken. Ook gaan je stofwisselingsprocessen sneller, waardoor je spieren makkelijker aan zuurstof en energie komen. Het zorgt er ook voor dat je lichaam efficiënter met zijn energie omgaat. Vergelijk het met een auto; als je die direct na het starten plankgas op hoge toeren jaagt, verbruikt hij meer brandstof, slijten onderdelen sneller en is er een grotere kans dat er iets kapot gaat. Wacht je met plankgas en hoge toeren totdat je auto goed warm is, dan heb je er langer plezier van. Zo is het met je lichaam ook 😉.

Ook tijdens de wintersport is het van belang dat je een goede warming-up doet. Buiten is het koud en wanneer jouw koude spieren gaan bewegen zonder een goede warming-up is dit een aanslag op je lichaam. Je raakt eerder vermoeid en hebt sneller kans op blessures. Zonde als dit je aan het begin van je vakantie overkomt!

Tips om warm te worden

Toch zijn er weinig wintersporters die een warming-up doen en met koude spieren de piste af gaan. Wil jij zo lang mogelijk blijven genieten van de wintersport, de sneeuw, de zon en de lange latten of de plank? Probeer dan komende wintersportvakantie onderstaande tips te volgen voordat je de berg afstuift 😊.

1. Opstarten
Probeer voordat je naar de lift vertrekt al lekker warm te worden. Loop naar de lift, ren een rondje over de parkeerplaats of loop een aantal keer de trap op en af om je spieren al lekker los en warm te maken.

2. Zwaai en draai
Zwaai en schud je armen goed los, draai je heupen van links naar rechts, zwaai je benen op en neer, doe een stuk of 10 kniebuigingen en schud je benen vervolgens even los.

3. Begin rustig
Gebruik de eerste afdaling om lekker warm te worden. Ga niet vanaf minuut 1 als een raket naar beneden, maar gun je lichaam even rustig de tijd om lekker warm te worden en in beweging te komen. Bouw vervolgens de intensiteit op en geef wat extra gas met je warme lichaam.

Wil je meer weten over dit (of een ander) onderwerp? Neem dan contact met ons op.

We wensen je een fijne wintersportvakantie!

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Start to be FIT!

Werk in 5 weken aan een gezondere en fittere versie van jezelf voor slechts € 55,-!

Test Yourself!

In maart kunnen groepslesdeelnemers gratis de Milon Cirkel uitproberen. Wil je weten of jouw conditie en kracht nóg beter kunnen worden? Doe dan mee!

Collega’s gezocht!

Op dit moment hebben we diverse openstaande vacatures op het gebied van receptie, fitness, groepslessen en schoonmaak. Lijkt het je leuk om in een groot, modern én gezellig sportcentrum te werken? Dan is dit je kans!

Nieuwe cursus Teenage KickFit start 11 maart

Ben je tussen de 12 en 17 jaar en wil je sterker en fitter worden? Dan is de 10-weekse cursus Teenage KickFit die op maandag 11 maart start iets voor jou!

Bekijk alle nieuwsberichten