Blog: Tips voor een warming-up in de sneeuw

Een warming-up voordat je gaat skiën of snowboarden, dat doet eigenlijk niemand. Maar waarom niet? Als het goed is doe je ook een warming-up voordat je aan je training in de sportschool begint.

Waarom überhaupt een warming-up?

Een warming-up doe je om je lichaam voor te bereiden op de activiteit die komen gaat. Een goede warming-up stimuleert de bloedsomloop, hierdoor zijn je spieren beter doorbloed en zijn ze ook minder kwetsbaar. Daarnaast gaat je hartslag omhoog en raakt je lichaam gewend aan de bewegingen die je gaat maken. Ook gaan je stofwisselingsprocessen sneller, waardoor je spieren makkelijker aan zuurstof en energie komen. Het zorgt er ook voor dat je lichaam efficiënter met zijn energie omgaat. Vergelijk het met een auto; als je die direct na het starten plankgas op hoge toeren jaagt, verbruikt hij meer brandstof, slijten onderdelen sneller en is er een grotere kans dat er iets kapot gaat. Wacht je met plankgas en hoge toeren totdat je auto goed warm is, dan heb je er langer plezier van. Zo is het met je lichaam ook.

Ook tijdens de wintersport is het van belang dat je een goede warming-up doet. Buiten is het koud en wanneer jouw koude spieren gaan bewegen zonder een goede warming-up is dit een aanslag op je lichaam. Je raakt eerder vermoeid en hebt sneller kans op blessures. Zonde als dit je aan het begin van je vakantie overkomt!

Tips om warm te worden

Toch zijn er weinig wintersporters die een warming-up doen en met koude spieren de piste af gaan. Wil jij zo lang mogelijk blijven genieten van de wintersport, de sneeuw, de zon en de lange latten of de plank? Probeer dan komende wintersportvakantie onderstaande tips te volgen voordat je de berg afstuift.

1. Opstarten
Probeer voordat je naar de lift vertrekt al lekker warm te worden. Loop naar de lift, ren een rondje over de parkeerplaats of loop een aantal keer de trap op en af om je spieren al lekker los en warm te maken.

2. Zwaai en draai
Zwaai en schud je armen goed los, draai je heupen van links naar rechts, zwaai je benen op en neer, doe een stuk of 10 kniebuigingen en schud je benen vervolgens even los.

3. Begin rustig
Gebruik de eerste afdaling om lekker warm te worden. Ga niet vanaf minuut 1 als een raket naar beneden, maar gun je lichaam even rustig de tijd om lekker warm te worden en in beweging te komen. Bouw vervolgens de intensiteit op en geef wat extra gas met je warme lichaam.

Wil je meer weten over dit (of een ander) onderwerp? Neem dan contact met ons op.

We wensen je een fijne wintersportvakantie!

Blijf op de hoogte van het laatste Plataan nieuws...

Plataan weer geopend!

Beste sporter,   Wat fijn dat je weer kunt komen sporten! En heel hartelijk bedankt voor je geduld en loyaliteit…

Sport met ons mee op YouTube!

Ondanks het inmiddels weer toegestaan is om naar het sportcentrum te komen, hebben wij onze online lessen voor jullie toegankelijk gelaten, zodat je alsnog thuis aan de slag kunt als je dit wilt.

Blog: eiwitshakes

Menig fanatiek sporter is er vast wel eens mee in aanraking gekomen of heeft erover gehoord: eiwitshakes. Maar wat zijn eiwitshakes precies en heb jij ze nodig? We leggen het in deze blog aan je uit.

Blog: 5 groepslessen voor een full body workout

Bij Sport & Gezondheid De Plataan bieden we meer dan 80 groepslessen per week aan. Dankzij deze enorme keuze is er altijd wel een groepsles die je leuk vindt en waarmee je ook nog eens je doel(en) kunt bereiken. In deze blog de 5 populairste full body groepslessen.

Bekijk alle nieuwsberichten