Bearclaw Thunderhawk Beoordeling

De Bearclaw Thunderhawk is een agressieve 650B gravel plus fiets, die zowel op de weg als op het parcours kan. Miles mocht de Force 1 70 cm MTB-fiets testen. Hier is onze recensie na een paar maanden rijden op onverharde wegen en singletracks, en een eerste plaats op een nieuw bikepacking-evenement in Zuid-Californië.

Er is een klein deel van mij dat altijd enigszins sceptisch is geweest dat titaniumfietsen hun onveranderlijk hogere prijs waard zijn. Maar er is een groter deel van mij dat misschien klopt voor veel van onze lezers die echt wat quality time wilden doorbrengen op een goed gemaakte titaniumfiets om te zien waar alle hype over gaat. Een titanium frame begint heel logisch te worden als het gaat om bikepacking, gezien de fantastische sterkte-gewichtsverhouding, corrosieweerstand, reactievermogen, minimaal gewicht en een raadselachtige mix van flexibiliteit en stijfheid. Ik zie ook enorme voordelen voor het rijden op dit type fiets voor duursporters in de wereld van bikepacking. Hoewel ik nooit duurzaamheidsproblemen heb gehad tijdens het bikepacken met carbonfietsen, ben ik meer geneigd om met een titaniumfiets het onbekende in te rijden.

  • Hoogtepunten
  • Hoeken: 71,5 balhoofdbuis, 72,3 zitbuis
  • Achtervork: 428 mm
  • Trapas SRAM P30
  • Naafspecificaties: 12 x 100 mm (voor); 12 x 142 mm (achter)
  • Diameter zadelpen 31,6 mm
  • Maximale bandenmaat: 650B X 6 cm / 29 X 5 cm
  • Gewicht 20,62 pond (9,35 kg).

Ik voelde me meteen aangetrokken tot de Bearclaw Thunderhawk, een relatief nieuwe fiets. Jason, eigenaar van Bearclaw Bicycle Co. reageerde snel. We bespraken de verschillende bouwopties, waar we zouden rijden en wat ik van de Thunderhawk wilde. Jason’s aandacht voor detail was duidelijk. Uiteindelijk hebben we een fiets gemaakt die nauw aansluit bij het Force 1 70 cm MTB-model. De afgelopen maanden heb ik met de Thunderhawk veel langere dagritten gemaakt, van asfalt tot technische singletracks, evenals een zelfvoorzienende race van 300 mijl op de Julian Bikepack Challenge in Californië. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in wat een fiets als deze aankan en wat hij niet kan, ik ben er vrij zeker van dat ik daar meer dan eens ben geweest.

Bearclaw Bicycle Co.

Laten we, voordat we naar de details gaan, eens kijken naar Bearclaw Bicycle Co. en Jason Lowetz, de eigenaar. De Bearclaw Thunderhawk-fiets verdient uitleg. Ik nam contact op met Jason met een paar vragen over het bedrijf, de fiets en de unieke carbonvork die speciaal voor de Thunderhawk is ontworpen.

Bearclaw Bicycle Co.: Wat is het verhaal?

In de zomer van 2011 opende ik Einstein Cycles in Traverse City, MI. Om de strenge winters in Michigan te overleven, wilden we geen Tony Little Gazelles of Abdominizers verkopen. Er kwamen net dikke fietsen uit en we bestelden een paar Surly Moonlanders en Pugsleys. We wisten dat deze sport een grote vlucht zou nemen, dus gingen we meteen aan de slag met het creëren van een klein netwerk van winterpaden die door vrijwilligers, waaronder ikzelf, moesten worden geprepareerd en onderhouden. Snel vooruit naar 2013 en we hadden een aantal kilometers aan parcours, een sneeuwscooter-groomer en verkochten dikke fietsen. Ik had een idee voor een fatbike-frameset met een cross-country MTB-geometrie, geen voorderailleurbevestiging en een strakkere look. Ik dook als eerste in de wereld van de productie van fietsframes en vorken.

In 2015 verkochten we onze Balthazar fatbike-frames en Blitzen-vorken. Rond die tijd begon ik met bikepacking en ultra-uithoudingsvermogen op gravelrijden. Ik heb een allroad/grindfiets ontworpen. Ik wilde dat het licht, snel, duurzaam was en ruimte had voor brede banden. Dit is het moment waarop titanium het leven van Bearclaw binnenkwam. Er is naar mijn mening geen beter framemateriaal voor bikepacking. THUNDERHAWK is gemaakt na verschillende aanpassingen en prototypes van mijn oorspronkelijke ontwerp. Niet lang na THUNDERHAWK introduceerden we BEOWULF, onze B+ XC-fiets. We hebben toen een Ti-versie van Balthazar gemaakt, FRANK genaamd. We zullen vroeg nog twee fietsen beschikbaar hebben: BEAUX JAXON, een B+ dropbar-fiets, en BUCK MACHO, een trail-shredderhengst.

Waarom is de Thunderhawk zo speciaal voor Bearclaw?

THUNDERHAWK is de ultieme shred-venture, bikepacking-fiets, met looks die dodelijk kunnen zijn. Deze fiets is de perfecte keuze voor diegenen die willen rijden in vuil, gras, rotsen, zand en modder. Met zijn grote bandenspeling, endurance-weggeometrie, lichtgewicht maar duurzaam Ti-frame, 650b of 700c wieloptie en meerdere kooi-/rekbevestigingen, is dit het beste wat mensen is overkomen sinds de Arctic Cat Panther uit 1969.

Vertel iets meer over de nieuwe vork van Thunderhawks.

Er was geen grindvork met de bandenspeling, dubbele drievoudige kooibevestigingen en duurzaamheid die we wilden. We hebben RAMHORN ontworpen op basis van onze Blitzen-vette vork. Het heeft ook dezelfde blauw-stalen look. Het is ook groot en sterk. Het is ontworpen om 35% sterker te zijn dan de testnormen. Het belangrijkste is dat het een as van 405 mm tot de kroon behoudt, terwijl banden van 27,57 cm en 296 cm worden vrijgemaakt. Hij heeft ook voldoende ruimte voor lage banden van 27,58 cm en 297 cm.

U heeft onlangs ook de productie van nieuwe kettingbladen aangekondigd. Zullen we blijven zien dat er meer producten worden geproduceerd door Bearclaw?

Ja! Er is veel ruimte voor creatie in de fietsindustrie. We werken momenteel aan onze eigen kettingbladen voor onze nieuwe BEAUX JAXON B+ gravelbike. BEAUX heeft een boost-spaced, wat ons beperkt tot de voorste kettingbladen. We ontwikkelen 42-, 44- en 46T-ringen op de juiste boost-afstand om snel aan boord van BEAUX JAXON te gaan.

Wat is het volgende?

We hebben net een nieuwe ruimte verworven in Elk Rapids, MI, die als ons hoofdkantoor zal dienen. We staan op het punt onze nieuwe website en webwinkel te lanceren.
Een paar ambassadeurs rijders zullen ons aan boord vergezellen.
We organiseren op 8 juni de Sancho 200, een race/rit van 200 mijl grindrijst.

Wat Is De Thunderhawk?

Zoals Bearclaw het uitdrukt, is de Thunderhawk een prestatiegerichte 650b racefiets die is uitgerust voor allroad-avonturen, uithoudingsraces op gemengd terrein, grindmolens en lange fietstochten. Het double-butted titanium frame heeft ruimte voor maximaal 700 x 46 (29 x 5 cm) of 650 x 60c (27,5 x 6 cm) banden, waardoor een breed scala aan potentieel terrein wordt geopend en de algehele veelzijdigheid van de fietsen wordt gemaximaliseerd. In een notendop, ze waren in staat om deze klaring te bereiken dankzij de sterkte van titanium. Namelijk een smalle titanium kettingsteunplaat waarmee ze ook de opening tussen het kettingblad en de steun enigszins konden sluiten. De geometrie van de Thunderhawk is vergelijkbaar met die van andere grindfietsen, zoals de Norco Search XR die we vorig jaar hebben beoordeeld. Het kan echter niet worden beschouwd als een drop-bar mountainbike zoals de Salsa Cutthroat en Fargo.

Bearclaw houdt gelijke tred met de bikepacking-trend door drager- en spatbordbevestigingen, drie bidonhouderbevestigingen en 12 mm steekassen toe te voegen. De extern geleide kabels, hoewel misschien niet zo glad als intern geleide kabels, zijn eenvoudig te installeren en te onderhouden, wat een absoluut pluspunt is voor zowel endurance-races als bikepacking. Zoals Jason in de bovenstaande vraag en antwoord aanstipte, biedt een aangepaste carbonvork alle ruimte die je ooit nodig zou kunnen hebben, samen met drievoudige kooibevestigingen en spatbordbevestigingen. De Thunderhawk kan momenteel in vier builds worden besteld. Deze kunnen worden gebouwd rond Rival 1- of Force 1-aandrijflijnen: 700c/Gravel 700c Road+, 700c/Gravel 700c Road en 70 cm MTB. Na wat overleg met Jason hebben we besloten om voor Schwalbe Thunder Burts (27,56 cm) te gaan op Industry Nine UltraLite 235 velgen en Torch-naven. Net als het frame is de wielset licht van gewicht, stijf, betrouwbaar en zorgt voor een merkbaar snelle aangrijping die zeer geschikt is om technisch terrein op een drop-bar-fiets aan te pakken. Anders dan dat, is de Force 1 Thunderhawk die ik heb gereden bijna identiek aan de bouwdetails op de Bearclaw-website, die ik hieronder zal toelichten.

Mountainbiken Op Een Gravelbike

Zoals de meeste fietsen die ik bekijk, was de Thunderhawk om te beginnen een langzame fiets. Ik ben toen een beetje op verharde wegen gaan rijden om aan de fiets te wennen en aanpassingen te doen. Ik heb ook wat vuil gereden voordat ik op een bikepacking-trip ging. Ondanks het agressieve karakter van de fiets, kon ik een singletrack vinden in Colorado die wat extra vering en grotere banden nodig had. Dit was mijn eerste besef dat de Thunderhawk meer technische en stevige paden aankan dan ik dacht. Het stijve titanium frame in combinatie met doelgerichte componenten stelde me in staat om door terrein te navigeren dat beter geschikt was voor een hardtail mountainbike.

Ik werd opgewacht met verwarring, een paar duimen omhoog en een jongen die zei: “Papa, dat is geen mountainbike.” Dit vat mijn ervaring met de Thunderhawk samen. Het is technisch gezien geen mountainbike, en hij ziet er zeker ook niet zo uit, maar hij zal je zeker naar plaatsen brengen waar je zou willen dat je er een had. Ik zie de aantrekkingskracht van het bezitten van een high-end fiets en het verwisselen van wielen (en misschien stuurpennen) om een extreem veelzijdige fiets te maken. Is dit een fiets die een hardtail mountainbike kan vervangen? Het zal niet. De Thunderhawk is in staat om terrein aan te pakken waarvan je misschien niet verwacht dat je dropbars of gravelbike-geometrie zult vinden.

Nadat ik op uitdagender terrein had gereden, heb ik mijn voorraad SRAM 42T-kettingblad verwisseld en een Wolftooth CAMO-systeem en 32T-ringen gekocht. Deze pasten goed bij de 10-42 cassette, waardoor ik een voordeel had bij het beklimmen van steile singletracks. Normaal gesproken heeft Id ook de 100 mm stuurpen verwisseld voor iets korters, maar deze keer dacht ik dat ik alles zou laten zoals het is, en kijken of ik kon wennen aan het rijden in een iets agressievere positie dan ik gewend was.

Thunderhawk Vs. Julian Bikepack-uitdaging

De Bearclaw Thunderhawk zal waarschijnlijk van bijzonder belang zijn voor endurance-rijders en mensen die in de toekomst deel willen nemen aan een aantal zelfondersteunde stijlevenementen. Deze fiets is perfect geschikt voor routes die gravelwegen volgen met enkele singletracks. Bovendien is de mix van hoogwaardige componenten die allemaal snel en licht schreeuwen aantrekkelijk vanuit racestandpunt. Om wetenschappelijk te zijn, koos ik ervoor om mijn meest minimalistische paklijst te gebruiken voor de Julian Bikepack Challenges BFL. Ik benaderde de race, althans vanuit een fiets- en versnellingsperspectief, met het idee dat de enige echte manier om een lichtgewicht, prestatiegerichte fiets te waarderen, is om precies dat te behouden.

Ik liet mijn onderdak, kussen, opblaasbaar slaapmatje, kookset en kleding achter waar ik zonder kon, wat resulteerde in een ongelooflijk lichtgewicht definitieve opstelling. Ik concentreerde me erop om de voorkant van de fiets ongewogen te houden, wetende dat als ik moe werd, ik moeite zou hebben om op technisch terrein te navigeren. De fiets presteerde goed. Eigenlijk beter dan verwacht, vooral met mijn ultralichte opstelling. De Julian Bikepack Challenge vereist een hardtail mountainbike met grote banden. Er zijn veel steile afdalingen en stukken zacht zand langs de route.

Tijdens beklimmingen was ik onder de indruk van de algehele stabiliteit en snelheid van de fietsen, terwijl ik me een weg baande door verschillende technische beklimmingen die niet veel gemakkelijker zouden zijn geweest met grotere banden en platte staven. Het was een ander verhaal over de stevige afdalingen die over de route lagen, waarvan ik bij de meeste wenste dat ik een mountainbike met voorvering had. Ik vond de dingen behoorlijk hard voor mijn handen op de langere heuvels, en ik vond de 130 mm-druppels op de Thomson Alloy Dirt Drop-staven een beetje te agressief voor technisch rijden. Ik voelde me een beetje verdoofd tijdens het rijden in de Hoods en was ook bang voor de druppels. Ik zou kiezen voor carbon bars zoals de Salsa Woodchipper en Cowchippers. Ze zijn verkrijgbaar in 46 cm breedtes en carbon modellen.

Ik was vooral onder de indruk van de Industry Nine-wielen en Thunder Burt-banden, omdat ze de dupe werden van de ruige paden die ik tegenkwam. Ze kwamen tubeless rechtstreeks uit Bearclaw en na het toevoegen van een beetje extra afdichtmiddel voor de race, hadden ze geen onderhoud nodig tijdens of na het evenement. Er waren meer dan een paar gelegenheden dat ik me enigszins zorgen maakte over de duurzaamheid van de Thunder Burts-zijwanden, maar ze hielden prima stand tegen een groot misbruik. De Industry Nine UltraLite235 velgen/Torch-naven zijn extreem stijf en lichtgewicht en hebben bewezen zeer duurzaam te zijn. De UltraLite 597 cms hebben een geclaimd gewicht van 1.320 g voor de set, wat niet ver verwijderd is van hun koolstofaanbod. De interne breedte van 23,5 mm past goed bij de banden van 6 cm, en 24 straight-pull-spaken zorgen ervoor dat de interface tussen naaf en spaak solide is. Industry Nine adviseert een bandbreedte van 33-55 mm (3 cm-5 cm). Jay Petervary gebruikte dezelfde wielen om de inaugurele Silk Road Mountain Race te winnen. Jay verklaarde al snel dat het draaien van een band met een lichtere massa veel gemakkelijker is dan die met grotere diameters. Daar ben ik het mee eens. .

Omdat de hele fiets licht van gewicht is, kon hij zelfs met banden van 27,5 x 6 cm snel accelereren op moeilijk berijd terrein. Een standaard grindfietsgeometrie die ergens tussen een racespecifieke dropbar-fiets en een toerfiets met langere wielbasis lag, betekende dat ik me comfortabel voelde op de meeste terreinen die ik tegenkwam.

TITANIUM, CUBEN FIBER En SPARKLES

Nadat ik geïntrigeerd was door de presentatie van Greg Hardy op de Bikepacking-top afgelopen september over textiel voor buitenuitrusting, sprak ik met Greg Hardy van Rockgeist over het personaliseren van een frametas. De Thunderhawk ontving een Thunderhawk aangepaste frametas gemaakt voor titaniumfietsen. Kort na het insturen van de nodige foto’s voor het Rockgeists Photofit custom framebag proces, ontving ik een 2.92 Cuben Fiber halve framebag, compleet met Rockgeists nieuwe black sparkle Fiber Flight Zipper. Het spreekwoord “Je kunt je cake niet hebben en te veel eten” is onjuist. Om de consistentie te behouden, heb ik ook een Honeypot Feedbag samen met het Spacelink-steelzakanker gebruikt.

De hele kit paste goed bij het gedrag van Thunderhawks. Space metal en space fabrics zien er geweldig samen uit, om nog maar te zwijgen van de hoogwaardige afwerking die we gewend zijn van Rockgeist. Mijn testperiode verliep probleemloos met de nieuwe zwarte fonkelende ritssluiting. De Spacelink hield mijn stuurpentas ook stabiel en op zijn plaats op elk terrein. Cuben Fiber Hybrid is de beste ultralichte frametas, althans tot nu toe. Het is een geweldige keuze voor iedereen die wil racen of extreem lichtgewicht uitrusting wil doen.

Maak Een Kit

Bearclaw houdt niet tegen als het gaat om de verschillende beschikbare bouwpakketten. Het standaard 42T-kettingblad was te groot voor singletrack en geladen bikepacking, dus ik schakelde het uit voor Wolftooths CAMO-systeem en een 32T. De drop van de Thomson Alloy bars was te groot voor mij. Ik zou de voorkeur geven aan een koolstofalternatief om me meer comfort te geven. De lichtgewicht en bomvrije Industry Nine wielset van Bearclaw was geweldig tijdens onze testperiode. Ik ben altijd blij om een SRAM Force-aandrijflijn en remmen te zien, hoewel ik aan het einde van mijn demo te maken had met een aantal notoir piepende remblokken. Al met al is het een geweldige mix van lichtgewicht en prestatiegerichte onderdelen, en als ik er weer een zou specificeren met Bearclaw, zou het waarschijnlijk alleen de veranderingen bevatten die ik hierboven heb genoemd.

  • FRAME 3AL-2.5V double-butted titanium frame
  • MATEN 48,51,52,5,54,55,5,57,58,5,60
  • VORK Bearclaw RAMHORN Full-Carbon Post Mount Disc
  • CRANKSET SRAM Force 1 X-Sync
  • KETTINGBLAD 42T X-Sync
  • B/B SRAM PF30
  • KETTING SRAM PPG1170
  • Cassette SRAM PG1130 11-42 11spd
  • Derailleur SRAM Force 1
  • VERSNELLERS SRAM 1
  • REMKLAUWEN SRAM Force 1
  • VOORREM ROTOR SMART Hartlijn 160mm
  • ACHTERREM ROTOR SMART Hartlijn 180 mm
  • REMHENDELS SM Force 1 HRD
  • HEADSET Chris King Dropset2
  • STUUR Thomson Aloy Dirt Drop
  • STAM Thomson Elite
  • ZADELPEN Bearclaw Titanium
  • ZADELKLEM Thomson
  • GRIPS Easton Tape
  • ZADEL WTB Volt Titanium
  • VOORNAAF Industrie Nine Torch Classic 100x12mm
  • ACHTERNAAF Industrie Nine Torch Classic, 142x12mm
  • SPAKEN Industry Nine UltraLite 235 wielset
  • RIMS Industries Nine UltraLite 235 wielset
  • VOORBAND Schwalbe Thunder Burt 27.52.25
  • ACHTERBAND Schwalbe Thunder Burt 27.52.25

Het is vermeldenswaard dat Bearclaw custom builds biedt op elk van hun frames, dus je hebt de mogelijkheid om te mixen en matchen om de perfecte fiets voor jou te krijgen. Er is mij verteld dat meer dan de helft van hun builds op maat is gemaakt, dus mix en match maar. U kunt kiezen uit hun bestaande builds of uw eigen builds bouwen. Dit komt overeen met de aanpak van Jason en is een extra bonus als u bij een kleiner bedrijf koopt. Bearclaw luisterde en de PF30 onderbeugel zal niet langer beschikbaar zijn op oudere modellen, hoewel sommige nog op voorraad zijn. Nieuwere frames worden uitgerust met een onderste beugel met schroefdraad

Pluspunten

  • Uiterst veelzijdig. Comfortabele, maar prestatiegerichte geometrie met de mogelijkheid om een enorm scala aan wiel- / bandmaten te gebruiken.
  • Grote bandenspeling Met ruimte voor 700x46c en tot 27,56 cm.
  • Bouwpakketten zijn logisch voor de fiets en zijn dienovereenkomstig geprijsd.
  • Hoogwaardig titanium frame met uitzonderlijk vakmanschap en oog voor detail.
  • Nieuwe carbon vork is fantastisch, biedt veel speling en bevestigingen.
  • De grote voordriehoek biedt plaats aan twee flessen, een halve frametas of een enorme frametas.

nadelen

  • Voorring te groot voor bikepacking. Ik heb meteen het 40T-kettingblad verwisseld voor een 32T om bij mijn rijstijl te passen.
  • De bidonhouder op de zitbuis is bijna te laag voor bepaalde bidonhouders. Mijn King Cage Bottle Drop Cage kwam niet door de onderbuis.
  • Thomson Alloy Dirt Bars waren niet erg comfortabel bij lange afdalingen.
  • Model/maat getest Bearclaw Thunderhawk Force 1 MTB, 58.5
  • 935kg (9,35kg)
  • Lengte/gewicht berijder 15 cm3 cm/84 kg (185 cm/84 kg)
  • Prijs
  • Plaats van fabricage Taiwan
  • Details fabrikant BearclawBicycleCo.com

Inpakken

De afgelopen maanden hebben veel mensen contact met me opgenomen om te informeren naar mijn ervaringen met de Thunderhawk. Het is vergeleken met de Salsa Warbird en Chumba Terlingua, evenals de Kona Rove en Sutra LTD. De Bearclaw Thunderhawk deelt een paar onmiskenbare kenmerken met de hierboven genoemde fietsen, maar verschilt ook van elk, en ook van andere 650B monstercross-fietsen. Ten eerste maakte Jason van Bearclaw het gemakkelijk en plezierig om mee te werken. Het is duidelijk dat Jason een passie heeft om de ervaring zo persoonlijk mogelijk te maken. De kant-en-klare constructies zijn geschikt voor de fiets, en hoewel een stuurpen- of kettingbladwissel nodig kan zijn, zijn de prijzen logisch.

Als mijn eerste langetermijnbeoordeling van een titaniumfiets, ben ik blij te kunnen melden dat het soepele rijgedrag, het lichte gewicht en de duurzame eigenschappen die u van een fiets van dit kaliber mag verwachten, absoluut doorscheen. Van korte ritten op Colorado singletrack tot de 300 mijl lange Julian Bikepack Challenge, en nog veel meer daartussenin, ik maakte me nooit zorgen over mijn algehele comfort op de Thunderhawk. Met behulp van een set kwaliteitswielen en Thunder Burts van 6 cm was het gemakkelijk om obstakels te overwinnen en technische paden te navigeren die beter geschikt zijn voor hardtail-mountainbikes. Deze fiets is zeer veelzijdig en aanpasbaar aan verschillende rijstijlen en omstandigheden. Ik ben benieuwd wat Bearclaw in petto heeft en welke andere bizarre productnamen ze hebben.

Rijdersprofiel

Miles is momenteel huisoppas in Maple Ridge, British Columbia. Hij geniet van het rijden op singletracks en het verkennen van dienstwegen. Soms bevindt hij zich verder van huis dan hij had verwacht. De Bearclaw Thunderhawk is voor deze review aan Miles uitgeleend.

  • Hoogte 15 cm3cm (185 cm)
  • Gewicht 84 kg (84 kg).
  • Binnenbeenlengte: 38 cm (83,8 CM)
  • Huidige locatie: Maple Ridge, BC
  • Dagelijkse chauffeur: Nors Karate Monkey
  • Favoriete route: Vapor Trail