SRAM AXS Recensie. Zijn De Mogelijkheden Van AXS Klaar Voor Grote Avonturen

Er zijn veel SRAM AXS-recensies die er zijn. Maar hoe zit het met testen op ultralange termijn? We hebben meer dan acht maanden op de onze gezet. Bovendien vroegen we drie bikepackers die duizenden kilometers met AXS-aandrijflijnen hebben gereden om hun feedback en of ze problemen hebben gehad in het achterland. Je kunt ook alles leren over de SRAM Mullet AXS Mullet, een van de weinige manieren om een extreem brede 1x aandrijving op je drop-bar-fiets te hebben.

Het is gemakkelijk om te lachen om het idee van langeafstandsfietsers die rondrijden op draadloze, elektronische aandrijflijnen. We zijn allemaal geboren luddieten, die geobsedeerd zijn door betrouwbaarheid. We hebben allemaal een quixotische visie dat onze fietsen moeten worden gebouwd om een reis van 20.000 mijl naar de rand van de aarde en terug te overleven. In werkelijkheid heeft 99,9% geen apocalypsbestendige fiets nodig met een stalen frame met swingset, legacy QR-hubs en een vervangbare, vierkante onderbeugel. Ik dacht ooit van wel, maar nieuwsgierigheid smolt het grootste deel van de chromoly uit mijn OUDE ziel toen ik naar de donkere kant werd gelokt door dropperposten, nieuwe naafstandaarden, koolstofsturen en nu een robotaandrijving. En als je goed genoeg luistert, hoor je misschien de ik van enkele jaren geleden lachen om de huidige ik.

Dat gezegd hebbende, moet ik toegeven dat SRAM AXS een bekend aforisme voor de geest bracht, net als verschillende andere moderne fietscomponenten: klop er niet op voordat je het hebt geprobeerd . Ik was niet de enige. Onder andere langeafstandsbikepackers zoals Lael Wilcox, Neil Beltchenko en Joe Cruz – die ludiek genoeg is om nog nooit een dropper-post te hebben geprobeerd, namen het flitsende aas. Wie had dat ooit gedacht? In deze recensie zal ik alle details over de AXS mul-configuratie beschrijven, mijn indrukken over het systeem geven en die drie vragen naar hun ervaring op grote ritten zoals de Tour Divide, backcountry singletrack in de staat Washington en het oversteken van het afgelegen Paramos van Colombia.

Voordat ik er te ver op inga, laten we het hebben over de prijs van AXS, wat een beetje een klap in het gezicht is – de Eagle AXS MTB-groep gaat voor alles (shifter, derailleur, cassette, ketting, crankstel, oplader, enz). Waarom zouden mensen zoveel uitgeven aan AXS als ze een uitstekende Eagle GX-aandrijflijn kunnen krijgen met exact hetzelfde versnellingsbereik?

Dit is hoe het zich verhoudt voor de MTB-setup en de mul-configuratie. (Als je niet weet wat een Mul is, zullen we het later uitleggen). AXS X3 cm is voor AXS Eagle X01 onderdelen; AXS -M staat voor de mul gebouwd met Force AXS shifters en de Eagle X01 derailleur. RIVAL staat Rival 1 met handmatige remmen (voor een vergelijking van de dropbar); de twee andere zijn standaard mechanische SRAM Eagle-groepen. Voor het geval u nieuwsgierig bent, bevat de volgende prijstabel een gewichtsvergelijking.

Groep

*Force AXS eTap-hendel (paar) **Rival 1 eTap-hendel (paar)

Gewichten: SRAM AXS Eagle vs. Eagle GX/X01 en Rival 1

Groep

473g

694g

410g

404g

612g

De AXS shifter/derailleur combinatie weegt iets meer dan zijn mechanische tegenhanger. Dit houdt echter geen rekening met de kabels en behuizing. Het AXS-systeem weegt waarschijnlijk iets minder als je hiermee rekening houdt.

Bel Me Om Mijn Aandrijflijn Te Bespreken

AXS is, zelfs met zijn essentiële componenten, nog steeds behoorlijk duur. Als dat geen no-go van AXS maakt, kan de electro-bleep bloop-technologie dat wel zijn. Het is een mysterie waarom het bestaat. Sommigen beweren misschien dat het allemaal draait om innovatie in het belang van de industrie. Maar als je van mijn leeftijd bent en iets anders rijdt dan een 39-uitgeruste 26er, heb je de modernisering tot op zekere hoogte omarmd. Het was slechts een kwestie van tijd totdat iemand probeerde de kabels door te snijden, en SRAM heeft er duidelijk lang aan gewerkt voordat het vorig jaar werd uitgebracht.

Laten we eerst kijken naar de innovatie en technologie die bij dit product zijn betrokken. Het is behoorlijk indrukwekkend. AXS is de eerste volledig draadloze aandrijflijn die op de markt verkrijgbaar is. Toen ik dat voor het eerst hoorde, stelde ik me voor dat midden-ritwaarschuwingen mijn telefoon zoemden en me van mijn lijn gooiden; zoeken naar netwerk , fatale fout , en bel uw draadloze serviceproviderschoot te binnen. Dat is echter zeker niet het geval geweest. AXS is naar mijn mening extreem gepolijst en ik denk dat de prijs goed gerechtvaardigd is. Ik kan me niet voorstellen hoeveel R en D er alleen in het draadloze aspect is gestoken. AXS-componenten zijn met elkaar verbonden via het gecodeerde draadloze netwerk van SRAM, dat ze helemaal opnieuw hebben ontwikkeld. Het is geen Bluetooth, maar het is iets soortgelijks. Ik heb geen vertraagde signalen, verbroken verbindingen of andere problemen gehad waarvan men zou kunnen vrezen dat ze hand in hand gaan met het woord draadloos. Het werkt direct en helder.

Door dit draadloze netwerk kunnen ook de AXS-weggroep Force AXS en MTB-groepen XX1 en X01 met elkaar communiceren. Dat betekent dat je een mul kunt maken zonder hacks: road shifters (business voorin) met een Eagle AXS derailleur en cassette (party achterin) en op een AXS Reverb dropper post gooien voor extra feest.

Er zijn geen draden (behalve remmen), dus er is geen schakelkabel. Dropperposten hebben geen kabels. Ik realiseerde me niet hoe cool het was totdat ik het er echt in stopte. Dit maakt het niet alleen gemakkelijker om op te zetten, het elimineert ook twee kabels uit de cockpit – dat zijn twee kabels minder om je zorgen te maken dat je beschadigd raakt of in de weg zit van je stuurtas. We zullen niet in detail treden op elk onderdeel, aangezien er veel zijn geweest, dus laten we even stilstaan bij de verrassende hoogtepunten.

SRAM AXS Eagle-derailleur

Het technologisch meest geavanceerde onderdeel van de groep is de derailleur. Het hart is een kleine elektromotor die draait op 80.000 tpm (meer dan 10 keer dat van een typische automotor – grote straalmotoren werken bijvoorbeeld rond 10.000-25.000 tpm). Wanneer geactiveerd door de shifter, schakelt de motor een kleine versnellingsbak in en draait deze die RPM omzet in koppel, dat de derailleurkooi naar binnen en naar buiten beweegt om de ketting door de cassette te schuiven. Hij geeft bij elke shift een zzzzt-geluid en voelt heel precies aan.

Een ander cool kenmerk van de derailleur is de interne overbelastingskoppeling. De derailleur kan zichzelf beschermen door naar binnen te bewegen wanneer hij een klap of impact ervaart; het wordt vervolgens naadloos teruggezet op zijn plaats, waardoor mogelijk een hanger wordt bespaard. Het primaire doel van de overbelastingskoppeling is om de schakelmotor te beschermen, maar een welkom bijproduct is dat het de derailleur en hanger beschermt tegen beschadiging. Bekijk hier een video van dit in actie.

Het instellen van de derailleur is vrij eenvoudig. Net als een standaard mechanische derailleur heeft deze limietschroeven en een B-spanningsschroef. SRAM bevat een speciale paarse kettinggeleider om de Bgap uit te lijnen. Het afstellen van de uitlijning van de poelie wordt uitgevoerd door de kleine ronde knop ingedrukt te houden (aan de binnenkant van de paddle op eTap-hendels en onder de paddle op MTB-hendel) en op de paddle te klikken. Het is allemaal redelijk intuïtief. De montagevideo’s vind je hier: Road / MTB.

AXS-app

Koppel eerst de shifter/derailleur. Dit is eenvoudig met behulp van de ronde knoppen op elk onderdeel. U kunt de bedieningselementen aanpassen met behulp van de AXS-app zodra ze zijn gekoppeld. Er zijn veel opties. Het meest voor de hand liggend is het wisselen van de linker- en rechterhendel. Het was zo ingesteld dat de rechter hendel zou opschakelen (naar hardere versnellingen) en de linker zou terugschakelen (naar moeilijkere versnellingen). De dropperpost wordt geactiveerd wanneer beide hendels tegelijkertijd worden ingedrukt. Het is handig voor het bijwerken van de firmware en het bewaken van de levensduur van de batterij, inclusief de CR2032-batterijen die worden gebruikt in de eTap-schakelknoppen. Er zijn ook een aantal interessante deepcut-shift-instellingen waarmee je kunt rotzooien in het verbeterde modusscherm, zoals:

  • Sequentiële modus Voor 212 systemen kan deze worden ingesteld op de sequentiële modus. Hierdoor kan hij de voorderailleur automatisch voor je verschuiven. Het werkt alsof het een 14-speed 1x is.
  • Multishift Wanneer u de shifter ingedrukt houdt, zal deze door alle tandwielen multishiften. U kunt dit beperken door het aantal te wijzigen in twee of drie

Er zijn een paar andere technische trucs die niet noodzakelijkerwijs de app betreffen, maar passen wel in dit gedeelte van het artikel. Een daarvan is de mogelijkheid van AXS om verbinding te maken met GPS-head-units, zoals de Wahoo ROAM. Het kan de versnelling weergeven waarin u zich bevindt en bijhouden hoeveel ritten u hebt gemaakt. Hoewel ik ze niet heb geprobeerd, zie ik het potentieel.

AXS Shifter (MTB En Force AXS ETap)

Een AXS-aandrijflijn kan worden uitgerust met twee soorten shifters. De mountainbike-shifter is de goedkoopste en heeft een eenvoudige rocker-duimpeddel die supergemakkelijk te bedienen is. Je duim trekt aan de kabel, maar in tegenstelling tot een mechanische shifter, trekt hij er niet aan. In plaats daarvan activeert de duim de derailleurmotor. Ik heb dit niet echt gebruikt, behalve ermee te spelen, in plaats daarvan te kiezen voor de Force AXS-hendels en Eagle X01 die voortbouwen op de MOOTS Baxter Im-tests.

De Force AXS-hendels zijn veel duurder dan de MTB-shifter, en je moet er twee hebben om het systeem te bedienen: een van de eTap-paddles terugschakelen, de andere opschakelen. Gelukkig kun je ze krijgen voor hydraulische of mechanische remmen. Ik koos voor mechanisch en gebruikte de Ultimo-remmen op deze fiets.

De shifters hebben elektronische functionaliteit, waarmee u de uitlijning van de poelie kunt aanpassen. Dit is vergelijkbaar met de aanpassing van de kabelspanning. Dit gebeurt via de kleine koppelknop aan de onderkant van de MTB-shifter (aan de binnenkant van de peddel op de Force-hendel). Deze functie kan worden gebruikt om de positie van uw derailleurpoelie aan te passen na een crash. Het is vergelijkbaar met een vatafsteller voor een standaard mech.

Rockshox Reverb AXS

Om niet te vergeten, de AXS-iteratie van de Reverb-dropperpost heeft alle voor de hand liggende voordelen van AXS – geen draden of kabels – met een paar andere functies die het moeilijk te slikken prijskaartje proberen te rechtvaardigen. Laten we eerlijk zijn, dat is erg duur; in feite drie keer zo hoog als die van andere betrouwbare berichten die momenteel op de markt zijn. Een verborgen voordeel van het draadloze aspect is het gemak van installatie en verwijdering op een bikepacking-fiets. Als je hem wilt ruilen voor een stijve paal, is het een kwestie van hem eruit te trekken en op een plank te zetten. Geen gedoe met slangen. De bediening van de druppelaar is snel en eenvoudig. En de paal heeft een nieuwe ontluchtingsklep, dus als de dingen squishy worden, open je gewoon de klep om de lucht te laten ontsnappen, geen demontage vereist. De zadelrailklemmen zijn gemakkelijker te gebruiken dan de niet-AXS-Reverb omdat ze een side-pull-ontwerp hebben.

Je bent misschien benieuwd of het achterste uitsteeksel van de Reverb AXSs voor je bikepacking-zadeltas ermee zal werken. Voor het grootste deel wel. Het zal zeker werken met een stoelpakket waarvoor geen postriem nodig is (zoals de Rockgeist Gondola, zoals hierboven weergegeven), of met een dropper-specifiek stoelpakket zoals de Revelate Vole met een Wolf Tooth Valais-kraag (zoals u op een foto kunt zien) van Neil Beltchenkos Spearfish verderop in de post). Het kan interessant zijn met andere stoelpakketten, afhankelijk van hoe ze worden gemonteerd.

Voer De Mul

In de afgelopen jaren hebben drop-bar fietsen veel meer vraag gezien naar 1x brede aandrijvingen om van versnelling te veranderen. Bikepackers hebben een oma-uitrusting nodig. Hoewel er veel geweldige aandrijflijnen voor de weg zijn, zoals de 211 en 210, hebben de meeste geen goede klimuitrusting. Bijvoorbeeld, Shimano’s meest compacte GRX gravel dubbele crankstel (30/46T) gecombineerd met een 11-34T cassette en 700c x 45mm banden zorgt voor een reddingsuitrusting met ongeveer 25 versnellingsinch. Hoewel dit voor sommigen misschien werkt, is het niet genoeg voor velen van ons die een beladen fiets hebben en zeer steile heuvels moeten beklimmen. Daarom zijn 20-22 versnellings inch veel vriendelijker. Zelfs Lael Wilcox, een monsterklimmer, kon een oma-uitrusting van 18 inch rijden op haar Tour Divide-fiets (30tx50t) met banden van 29×6 cm. En, wat betreft 1x wegaandrijvingen, er zijn niet echt standaard derailleurs om grote 10-50t cassettes te bedienen.

Voer de mul-road shifters vooraan in, mountainbikecomponenten achterin.

Het probleem is dat de meeste aandrijflijncomponenten op de weg niet werken met bergcomponenten. Er zijn verschillen in kabeltrekverhoudingen en andere discrepanties. Er zijn uitzonderingen en andere niet-elektronische opties. Deze zullen we bereiken na bijna een jaar testen en tweaken. Zoals gezegd, waren SRAM’s AXS draadloze aandrijflijnen echter een van de eersten die cross-compatibiliteit boden, zodat wegcomponenten konden communiceren met mountainbikecomponenten en vice versa. Dit maakte een 500% bereik, off-the-shelf, 112 Mullet gemakkelijk met behulp van de Force eTap dropbar rem- / schakelhendels om de Eagle AXS MTB-derailleur met een Eagle 10-50T-cassette te bedienen.

Langetermijnbeoordeling Van SRAM AXS

Om een uitgebreide, langetermijnevaluatie van het AXS-systeem verder te ontwikkelen, besloot ik de massa te raadplegen. Ik heb er een punt van gemaakt om andere AXS-gebruikers te raadplegen over eventuele problemen die ze het afgelopen jaar met het systeem hebben gehad. Een vreemd probleem dat ik heb gehoord met de AXS EagleXX1 derailleur is dat het niet goed werkte. Deze specifieke derailleur verloor zijn verbinding met de shifter en app volledig. Het gebeurde na het oversteken van een beek met de fiets op sleeptouw.

SRAM stelt dat elk AXS-onderdeel een IPX7-classificatie heeft, de hoogst mogelijke op de Ingress Protection Scale. Apparaten met IPX7-classificatie kunnen grote regenbuien, hogedrukreiniging en zelfs volledige onderdompeling (tot 1 meter, volgens IPX7-documentatie en SRAM) overleven. Lael Wilcox vertelde bijvoorbeeld dat haar derailleur zonder problemen ondergedompeld was in een beek bij Radium, Colorado. Dus dit specifieke geval was niet zo logisch. SRAM heeft de defecte derailleur snel en zonder vragen vervangen. Zoals gezegd, dat is echt het enige probleem waar ik van heb gehoord met het systeem.

Dit alles gezegd hebbende, besloot ik te praten met drie langeafstandsfietsers die meer moeite hadden gestoken in AXS-Joe Cruz met 4.000 op een grindfiets; Lael Wilcox met 3.650 op haar ultra/Tour Divide fiets; en Neil Beltchenko met 1.500 mountainbike mijlen. Gezamenlijk hebben de drie bijna 10.000 mijl (16.000 km) op AXS-Joe Cruz afgelegd met 4.000 op een grindfiets; Lael Wilcox met 3.650 op haar ultra/Tour Divide fiets; en Neil Beltchenko heeft 1.500 mountainbike mijlen op zijn Salsa Spearfish.

Van links naar rechts: Joes custom Rob Engelse gravelbike; Lael en haar Tour Divide Epic in Colombia; Neils AXS-uitgeruste Spearfish

Wat is de langste rit die je hebt gemaakt met de AXS, en hoeveel mijlen heb je in totaal op je AXS-aandrijflijn?

Joe: Ik heb waarschijnlijk 4.000 mijl/6500 km op mijn met AXS uitgeruste fiets. Dit omvat vele 125 mijl/200k+ ritten. Ik heb ook op testfietsen met AXS voor deze site gezeten, inclusief onze recente reis naar Colombia.

Lael In mei reed ik 600 mijl naar Emporia (Kansas) om de start van de DKXL te bereiken. Daarna heb ik vorig jaar de DKXL (340 mijl) gereden. In juni reed ik de Tour Divide (2700 mijl). In totaal was dat een rit van 3.640 mijl in één keer.

Neil: Ik heb tot nu toe ongeveer 1.500 mountainbike-kilometers op dit systeem.

Hoeveel kilometers kunt u verwachten met een oplaadbare derailleur?

Joe: Onmiddellijk nadat ik mijn all-road/gravlle-fiets met AXS had opgebouwd, reed ik er heen en weer mee, één van Sarajevo naar Zagreb en vervolgens een tweede van München naar Marseille. Ik laadde de batterij op voor de eerste etappe, 500 mijl of zo, en vertrok toen met hem volledig opgeladen voor de tweede etappe, 800 mijl. Dus in totaal twee keer in rekening gebracht. Dit was toen de batterij nieuw was en de temperaturen mild waren. De levensduur van de batterij was perfect. Maar ik was ongelooflijk onder de indruk van de lange levensduur van de lading. Door mijn wisselende levensstijl schat ik dat ik gemiddeld 400 mijl rijd voordat ik de accu oplaad. Ik ben nog niet gepakt.

Lael: 350-500 mijl. Toen we door Colombia reden, registreerde Rue minder kilometers op één batterij. Omdat de wegen steil op en neer waren, is het mogelijk dat ze meer ging schuiven. De accu was prima, al was ik die vergeten mee te nemen voor de DKXL (340 mijl).

Neil: Als we het hebben over elektronisch schakelen en de plaats ervan in bikepacking, denk ik dat het meest veelzeggende ding inderdaad de levensduur van de batterij is. Vreemd genoeg haalde ik de langste levensduur uit mijn AXS-batterij toen ik deze zomer in Washington aan het bikepacken was. Na een reis van vijf dagen en vier nachten kon ik 36,5 uur rijden en mijn batterij werkte nog steeds na de reis. Hoewel er wat hike-abike was, was het toch best leerzaam. Ik gebruikte AXS tijdens de Marji Gesick Out and Back van dit jaar, een mountainbikerace van 200 mijl op het Upper Peninsula van Michigan. Deze ervaring was non-stop en ik kreeg iets meer dan 17 uur op racetempo. Als je het gemiddelde neemt van zowel bikepacking als race-extremen, krijg je ongeveer 26 uur of zo, en dat komt precies overeen met wat ik had ontdekt dat ik uit mijn batterij zou halen voor normaal rijden.

Neils Spearfish op singletrack in Washington

Neem je reserveonderdelen mee? Hoe laad je ze op tijdens meerdaagse tochten?

Joe: Ik heb een reservebatterij en de kleine USB-oplader bij me. Ik heb onvermijdelijk een USB-kabel en back-up voor mijn camera, steripen en GPS, dus dat is geen extra apparatuur. Alles wordt opgeladen door een cache-batterij die wordt bijgevuld via een dynamo-hub.

Lael Ik had twee extra batterijen bij me voor de Tour Divide. Deze zijn klein en gemakkelijk te verwisselen omdat ze in de derailleur worden bewaard. Om een cachecel van 20.000 mAh op te laden, heb ik een Sinewave Cycles Beacon-dynamolamp gebruikt die is aangesloten op een SON-hub. Over het algemeen gebruikte ik het batterijpakket om de extra AXS-batterijen op te laden. Daarnaast heb ik tijdens de Tour Divide een paar keer in hotels gelogeerd en alles opgeladen (AXS batterijen, powerbank, Wahoo ELEMNT ROAM, iPhone).

Neil: Ik heb een heleboel extra batterijen gekocht om mee te nemen op reis en ritjes. Ik zou ze nooit opladen tijdens een meerdaagse reis, ik zou ze gewoon vervangen als dat nodig is. Ze zijn duur, maar ze wegen bijna niets en het is een eenvoudige ruil. Ik heb ook een extra in mijn AXS-dropperpost, voor het geval dat. Ik heb nog nooit geen batterijen op mijn druppelaar gehad, maar er wordt gezegd dat ze ongeveer 80 uur meegaan.

Joe pakt enkele rivierovergangen aan tijdens onze recente rit in Colombia

Heb je de CR2032 horlogebatterijen in de shifter moeten vervangen?

Joe: Nee, dat hoefde nog niet.

Lael: Nee. Tijdens de Tour Divide had ik een extra horlogebatterij. Het is nooit gestorven. Hij loopt nog prima.

Neil: Nee, ik moet die batterij nog vervangen. Als het sterft, laat ik het je weten. 🙂

Heeft u problemen gehad met het AXS-systeem tijdens een reis of in het binnenland?

Joep: Geen. Ik heb door modderige, regenachtige, ruige omstandigheden op grote hoogte gereden en de AXS-aandrijflijn is tegenwoordig het enige waar ik niet echt aan denk of me zorgen over maak.

Lael: In de buurt van de grens van Montana / Idaho zijn de shifters losgekoppeld van de derailleur. Het was heel gemakkelijk om ze weer te koppelen. Hoewel ik niet zo goed ben in technologie, leek dit systeem erg intuïtief.

Neil: Geen echte problemen. Degene die ik had reed van Colorado naar Minnesota. De fiets stond op de bagagedrager van mijn auto. De batterij was leeg toen ik thuiskwam. Dit kwam door al het geratel, waar de derailleur dacht dat het werkte. Tijdens lange ritten haal ik de accu’s uit mijn fiets.

Slijpen van een aantal onverharde wegen in de buurt van Bogota

Ben je ervan overtuigd dat draadloos schakelen kan worden gebruikt voor het bikepacken van lange afstanden?

Joep: Absoluut. Met een extra batterij – die klein is en niets weegt – en een manier om op te laden, zie ik geen enkel nadeel. Behalve dat het natuurlijk niet goedkoop is. Had het hier over mijn gravel/dirt toerfiets. Op mijn echte expeditie fatbike heb ik mechanisch schakelen en kabelschijfremmen. Ik sta achter die build en ik heb niet per se haast om het draadloos in te stellen, maar als ik de kans had om AXS erop te zetten, zou ik het doen.

Lael: Absoluut elektronisch schakelen is zo’n enorme hulp voor mij geweest bij ultra-duurraces. In 2015 heb ik in één zomer twee keer de Tour Divide gereden met mechanische trekkerschakeling. Na mijn tweede rit werd mijn rechterminiatuur paars en viel hij eraf door zoveel schakelen. Elektronisch schakelen is veel gemakkelijker voor handen en polsen en is zo nauwkeurig.

Neil: Vanuit het oogpunt van eenvoud denk ik niet dat iets zo eenvoudig is als een kabel, maar als je een oplader of extra batterijen wilt meenemen, is het de moeite waard om helder en betrouwbaar te schakelen. Ik ben van de mentaliteit dat technologie kan breken, maar het kan ook best netjes zijn om te zien hoeveel je verschuift en geek op de app. Zou ik het gebruiken voor een ultra-uithoudingsrace zoals de Tour Divide? Potentieel, misschien zodra ze langere looptijden op hun batterijen krijgen. De Tour Divide wordt dit jaar echter met een heel ander elektronisch systeem gehouden. Vraag het me in juli.

Paramos is een mist op de grote hoogte van Paramos . in Colombia

Maakt draadloos/elektronisch schakelen een verschil in uw rijstijl?

Joe: Mijn vrouw heeft fietsen met Shimano Di2 en ik heb er jaren aan gewerkt, dus ik ben redelijk bekend met elektrische schakeltechnologie. AXS is mijn eerste ervaring met een elektrische aandrijflijn op een persoonlijke fiets. Het was het typische snauwende ereteken voor mij: nee bedankt, goede ouderwetse kabels werken prima, ik kan een mechanische derailleur in het donker ombouwen, fietsen gaat over eenvoud, frictie-duimschakelaars zijn ultieme betrouwbare technologie. Hoewel ik graag retrogrouchy ben, geniet ik er ook van. Ik moet echter toegeven dat het vooral bravoure is. Met AXS krijg ik elke keer perfecte schakelingen, zelfs onder belasting, stel het in en vergeet het de prestaties, en de leuke bonus van het aanpassen van functionaliteit (ik schakel omhoog met de rechter peddel en omlaag met de linker, wat voor mij gewoon logischer is). De paddle-interface is snel en kost weinig moeite. Het feit dat de draadloze installatie de installatie een fluitje van een cent maakt, omdat er geen kabels zijn om te leiden, vooral niet intern, en het inpakken van de fiets is ongelooflijk eenvoudig wanneer je de derailleur kunt ontgrendelen en in een gewatteerd zakje in de doos kunt doen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er geen lelijke draden zijn. Cass Gilbert zal je vertellen dat er stijlvol en verfijnd uitzien minstens 60% van bikepacking is. Ik rijd prima op mijn mechanische derailleurfietsen, maar ik mis de AXS als ik er niet op zit.

Laël: Ja. Ik reed de Tour Divide in 2015 met een platte balk.

AXS-shifting maakte het voor mij mogelijk om mijn Specialized Epic Hardtail op te zetten met dropbars en een Eagle-cassette – mijn ideale set-up. Deze fiets is perfect voor de Tour Divide.

Neil: Ja, ik geloof het wel. Het is gewoon makkelijker om op een knop te drukken dan om een mechanisch systeem te gebruiken om de fiets te schakelen. Het is ook gemakkelijker om het AXS-systeem on-the-fly aan te passen. Het was zo gemakkelijk om het tijdens dagritten aan te passen dat ik merkte dat ik precies dat deed. Elektronisch schakelen is makkelijker dan het verwisselen van een loop en de kabels worden niet uitgerekt. Is elektronisch schakelen perfect, nee, maar het is nog relatief nieuw. Ik ben opgegroeid met technologie, wat me een gevestigde interesse heeft gegeven in zaken als elektronisch schakelen. Naarmate er meer modellen beschikbaar komen, hoop ik dat de prijzen een beetje dalen. De tijd zal het leren.

Inpakken

Als je niet hebt gemerkt dat AXS een plaats heeft gekregen in onze Gear of the Year Awards of dat ik hierboven geen positieve vibes heb overgebracht, dan kan ik je vertellen dat ik erg onder de indruk ben van de SRAM AXS-aandrijflijn in zowel zijn technologische tovenarij als in daadwerkelijk gebruik. Hoewel deze recensie misschien een beetje anders is dan andere, zou ik niet aarzelen om te praten over hoe het systeem presteert op het parcours. Het is snel, nauwkeurig en helder zoals je zou verwachten van zo’n high-end set componenten. Maar het bleef ook perfect afgestemd gedurende de honderden kilometers die ik ermee heb gereden.

Om volledig transparant te zijn, is de laatste vraag: zou ik het kopen als ik het niet zou testen? Het systeem is niet van mij. Het zou een beetje boven mijn salarisschaal zijn. De MTB-shifter/derailleur is praktischer omdat hij minder duur is dan een paar Force AXS-hendels. Deze combinatie met de GX-cassette en ketting geeft je een high-end, realistische aandrijflijn tegen een prijs die vergelijkbaar is met een X01 volledig mechanisch systeem. Het is het geld meer dan waard om een shifter en derailleur te kopen.

Dat gezegd hebbende, als je het budget hebt en op het hek hebt gestaan, zou ik niet aarzelen om het aan te bevelen. Het is echt een briljant stukje technologie dat ongelooflijk goed werkt, en op basis van mijn ervaring (en wat je van de anderen hierboven leest), lijkt het overweldigend betrouwbaar om op te starten. Maar spannender voor mij is het feit dat AXS wat ik zou beschouwen als een zeer succesvolle proof of concept. Het is niet duidelijk dat ze verwachtten miljoenen van deze groepen te verkopen op basis van de prijzen die SRAM het bij de lancering gaf. Maar het feit dat het is gespecificeerd op het hoogste fietsmodel van veel merken, laat zien dat ze het concept zeer serieus nemen. Daarmee verwacht ik dat er nog veel meer ontwikkeling in zit en kan ik me al een iets meer betaalbare AXS GX-groep voorstellen die de magie in nog meer rijdershanden zal leggen.