UCI Zet Schijfremverbod Voor Onbepaalde Tijd Voort In Wegraces

Bestuursorgaan voor profwielrennen Zal schijfproeven niet hervatten in overleg met groepen

Bruce Baker via Flickr

Pro-wegfietsen langverwachte introductie van schijfremtechnologie lijkt voor onbepaalde tijd vast te zitten. Bovendien lijkt de groep die vanwege zijn terugkeer is belast, er niet veel interesse in te hebben.

Afgelopen weekend meldde CyclingNews dat de Union Cycliste Internationale had geverifieerd dat er geen plannen waren om de proef met schijfremmen, die in augustus 2015 begon, opnieuw te starten. Die proef werd opgeschort na Parijs-Roubaix, toen Movistar-coureur Francisco Ventoso een beenblessure opliep die volgens hem te wijten was aan een schijfremrotor (er is geen hard bewijs en ten minste 2 teams hebben het Ventosos-account ondervraagd).

Desondanks bracht de UCI teams er onmiddellijk toe om terug te keren naar uitsluitend het gebruik van velgremklauwen. Een gerucht juni revival van dit proces kwam en ging zonder actie. Cycling Weekly merkte op dat de sport het testen van schijven kon hervatten, maar de UCI deed ook een aankondiging dat het de proef niet zou hervatten zonder de regeling van hun professionele wielerteams, die eerder hun ongenoegen hadden uitgesproken over het feit dat ze niet waren geraadpleegd over de keuze om schijf toe te staan remmen en vroeg om de schorsing in de nasleep van het Ventoso-incident.

Dat betekent waarschijnlijk klein voor iedereen uit de UCI’s elite en deskundige race-ervaring. Binnenlandse racers in Amerika mogen nog steeds schijven gebruiken, zelfs bij amateur-evenementen in Frankrijk, en fietsfabrikanten gaan gestaag door met schijfremfietsen in alle genres.

Maar het betekent wel dat professionals, zoals de nabije toekomst, zich uitsluitend op velgremfietsen zullen haasten. Rijders zijn verdeeld over de verdiensten van de technologie; sommigen staan open voor gebruik in het racen en denken dat het veiliger racen zal veroorzaken, terwijl anderen fel gekant zijn, grotendeels vanwege veiligheidsproblemen in crashomstandigheden.

Het enige dat de groepsinstellingen zou kunnen overhalen: sponsors. Verschillende WorldTour-groepen: BMC, Cannondale, Trek en Sunweb-Giant, voor vier, zijn titelgesponsord door fietsbedrijven. Een ander fietsenbedrijf, Specialized, heeft geen titelsponsordeal, maar steekt aanzienlijk geld in de sport via drie WorldTour-teams. Al deze bedrijven hebben veel tijd en geld gestoken in het ontwerpen van racefietsen met schijfremmen, en racesponsoring speelt een rol bij het op de markt brengen van dat product.

Voor veel amateurrijders, zowel racers als liefhebbers, zijn schijven een belangrijke nieuwe technologie. Net als bij andere aspecten van technologieën zoals aerodynamica of gewicht, impliceren de strikte uitrustingsvoorschriften van de UCI dat enthousiaste rijders jarenlang toegang hebben gehad tot veel geavanceerdere technologie dan professionele atleten uit het spel. Voorlopig blijft dat zo.

Joe Lindsey is een freelance journalist die al heel lang schrijft over buitenshuis en sport, fitness en gezondheid, en wetenschap en technologie, vooral waar de drie componenten in dat Venn-diagram elkaar overlappen.