Downhill-fietsen worden gedupeerd voor Red Bull Rampage

Bartosz Wolinski WOLISPHOTO

De meesten van ons denken dat we onze mountainbikes een pak slaag geven, maar het soort misbruik dat de fietsen van de Red Bull Rampage ondergaan, is van een heel ander niveau. Het is niet ongebruikelijk voor Rampage-rijders om 12,2 m af te vallen en onderweg een backflip (of twee) te maken – en het terrein is als nergens anders ter wereld. De zwaarste downhill-fietsen vereisen aanzienlijke aanpassingen om in één stuk te blijven en de rijders ook veilig te houden. Na Rampage dit seizoen pakten we een paar van de rijdersfietsen en spraken met hun monteurs terwijl de champagnekurken knalden.

Kijk goed en je zult de adembenemende lijnen zien die de Red Bull Rampage-rijders in de afgelopen decennia hebben gebouwd James Stout

Dit jaar kozen een paar rijders voor tubeless banden en wielen, waaronder Cameron Zink die als tweede eindigde. Historisch gezien zijn op zwaartekracht georiënteerde mountainbikers weggebleven van tubeless setups, die meestal het beste werkten bij lagere druk. Maar naarmate tubeless-technologie evolueert, zien we het in downhill, evenementen zoals Rampage en zelfs in wegraces. Chris Currie van Stans NoTubes adviseerde ons dat rijders tussen 35 en 40 PSI zullen rennen en Stans heavy-duty Raceday-afdichtmiddel gebruiken. De hoge druk helpt voorkomen dat banden doorbuigen met een enorm effect (zoals bijvoorbeeld van een klif vallen die de afmetingen van je huis hebben) en ook de tubeless-systemen zijn iets lichter en wendbaarder in de atmosfeer. Om dezelfde reden kozen veel rijders in rampage, zoals de als tweede geplaatste Cameron Zink, voor 66 cm-wielen.

Cam Zink liep met 66 cm tubeless wielen om zijn fiets licht en wendbaar in de atmosfeer te houden kenny wehn

Het afstellen van de ophanging is altijd een evenwichtsoefening, vooral het omgaan met deze grote impactkrachten. Tomas Genons-monteur vertelde ons dat hij overal zou rennen van 85-100 PSI en van 5 naar 7 hoeveelheidsreductiemiddelen “in zijn vork. Dit is een vrij standaard luchtdruk voor Fox’s Double-Crown 40 Float Factory Fork – echter, de extra volumereductiemiddelen laat die atmosfeer eerder comprimeren bij de ophanging, toenemend naarmate de vork dichter bij het dieptepunt komt.Zelfs met dit type opstelling zullen passagiers redelijk dicht bij het door hun ophanging blazen komen – het belangrijkste doel is om een metaal-op-metaal contact te voorkomen , die een rijder over de tralies kan gooien.

Zelfs de zwaarste vorken met lange veerweg bereikten bijna hun dieptepunt, zoals je kunt zien in de indicator op deze. James Stout Genon voerde een gloednieuwe Fox FX2-schok uit met zijn Canyon Sender om het soort druk te krijgen dat hij verkiest. CanyonCane Creeks Sam Anderson vertelde me dat zelfs kleinere rijders, vergelijkbaar met de drievoudig Rampage-kampioen Kurt Sorge van dit jaar, enorme coil-schokken uitvoeren. De metalen spoel helpt de reisontwikkeling consistent te houden, in tegenstelling tot luchtschokken die sneller kunnen worden samengedrukt omdat ze bij meerdere slagen opwarmen. Sorge gebruikt een Cane Creek DB-spoelschok met een maximale veer van 3.0 in x 318 kg.
Ravijn

Darren Berrecloth rijdt op een Custom Purple Canyon Sender. Na het evenement vertelde hij me dat hij met 36 PSI vooraan en 38 PSI achteraan concurreert, omdat je de banden niet nodig hebt om op de lippen te rollen als je je bedrog uithaalt! Hij probeert ook zijn zadel zo klein mogelijk te houden om het uit de weg te houden. In dit geval koos hij voor een Fizik Ares TT zadel.

Hieronder vindt u enkele van de andere unieke opstellingen die we hebben gezien op de Red Bull Rampage.

Afgezien van stevige onderdelen, zijn aangepaste verfklussen ook vrij gebruikelijk bij Rampage. Trek biedt zelfs zijn eigen atleten toegang tot de gewoontestudio van Project One om hun eigen ontwerpen te maken. Het ontwerp van Reed Boggs is ingetogen, maar we graven het. James Stout Bas Van Steenbergen had ook een vrij coole custom paint job op zijn Hyper. James Stout Enorme rotoren waren aan de orde van de dag, hoewel het niet raadzaam is om op sommige steilere glijbanen te stoppen. James Stout Je zou kunnen zeggen dat het stallen van fietsen dit jaar behoorlijk populair was. James Stout