Het Verschil Tussen E-mountainbikes In Amerika En Europa

E-mountainbiken is nog niet zo populair in Noord-Amerika, omdat het over de vijver ligt. Dit is wat er zou kunnen aankomen.

Scharnier

Op Eurobike maakte Pivot nieuws met de lancering van zijn Shuttle e-bike, in wezen een gemotoriseerde versie van zijn populaire Switchblade (die we ooit de heilige graal natuurlijk fietsen noemden). Menigten verzamelden zich om allerlei redenen om de hele show te gapen.

Pivot-oprichter Chris Cocalis lanceerde een paar items die de Shuttle anders produceren dan veel van zijn concurrenten: geometrie, afstelling van de ophanging en andere technische details die hem onderscheiden. Maar de grootste reden is het feit dat het dat überhaupt is. Samen met Rocky Mountain is Pivot de eerste kernfabrikant van Noord-Amerikaanse mountainbikes die de markt voor e-mountainbikes betreedt, wat een aanzienlijke verschuiving in perceptie betekent. De kwestie is dat de verandering afhankelijk is van de markt waarin u zich bevindt.

Op de Europese markt wordt je pas als een geldig mountainbikemerk beschouwd als je een e-mountainbike hebt, aldus Cocalis. Maar in de VS wordt u niet als een kernfabrikant beschouwd als u dat wel zou doen. De vraag van de Europese economie leidde ertoe dat Pivot de fiets produceerde. Maar Cocalis verklaarde dat Pivot wist dat het niet van plan was om het op zijn thuismarkt te verkopen. In tegenstelling tot het publiek in Eurobike, is het antwoord op de Shuttle van Noord-Amerikaanse fietsers op forums en mountainbike-sites, zei hij, vernietigend. En Pivot is niet de enige: Rocky Mountains Altitude Powerplay, de allereerste e-mountainbike, is een product dat alleen in Europa verkrijgbaar is. Scott debuteerde met een e-mountainbikeversie van zijn Spark-routefiets, maar wachtte om e-mountainbikes naar de VS te brengen totdat het bedrijf vond dat er voldoende vraag was.2 E-Spark-modellen zullen binnenkort beschikbaar zijn in de VS vanaf later dit najaar.

De Noord-Amerikaanse markt voor e-bikes in het algemeen wordt geacht een paar jaar achter te lopen op Europa, en wel een decennium achter op e-mountainbikes in het bijzonder. Redenen variëren, maar de beste twee zijn de sterk gedecentraliseerde methode van toegang tot paden in de VS, en negatieve emoties jegens e-bikes van fietsers, misschien gedeeltelijk uit zichzelf, maar ook uit oprechte angst voor een heropleving van oude toegangsoorlogen uit de jaren tachtig .

Uiteraard zijn er ook technische obstakels om e-mountainbikes naar beide markten te brengen. De regelgeving voor e-bikes in de Europese Unie is bijvoorbeeld enigszins anders dan in de VS. Het laagste niveau van fietsen met trapondersteuning in de EU heeft een motor die mindert bij snelheden van meer dan 25 km/u, terwijl in de VS een Type 1 e-bike kan een vermogen leveren tot 32 km/u of 20 km/u. Oplaadsystemen fluctueren ook op basis van stekker en elektrische stroom.

De Amerikaanse mountainbikemarkt – in ieder geval in het hogere segment – is een beetje anders. De rijders die een mountainbike kopen, zijn meestal een ervaren liefhebber die op zoek is naar een e-bike voor gespecialiseerd trailrijden. Fietsmakers moeten dus ook uitzoeken hoe ze een e-bike kunnen maken die aan die verwachtingen voldoet voor zaken als rijgedrag en veergevoel.

Neem de geometrie: mede door de middenmotor zijn de liggende achtervorken op de meeste e-bikes ruim 20 mm langer dan bij conventionele fietsen, wat de wielbasis verlengt. Dat kan een stabiel gevoel op snelheid bieden, maar gaat ten koste van wendbaarheid in technische rijscenario’s met lage snelheid.

En, benadrukt Cocalis, de meeste ophangplatforms voor e-mountainbikes zijn slechts gedeeltelijk afgestemd op het extra gewicht en de snelheid van de machine. Het effect van de motor op de ophanging is moeilijk te beheersen, zei Cocalis. Op de Shuttle hebben we de anti-squat-kinematica (weerstand tegen door pedalen veroorzaakte beweging) afgestemd om beter rekening te houden met het gewicht en het vermogen van de motor. Dat stelde Pivot in staat om een responsiever nummer te behouden in de Fox-schok zelf. Veel fietsfabrikanten verhogen gewoon de luchtveerdruk en maken de compressiesnelheid progressiever, maar dat betekent meestal dat de fiets altijd onaangenaam en geblokkeerd aanvoelt bij het afdalen, aldus Cocalis.

Is de enorme onderbuis over de Shuttle, waarin de motor en batterij voor een Shimano STePS E-8000-systeem zijn ondergebracht, de vorm van wat komen gaat? Joe Lindsey

Deze technische uitdagingen, samen met de motor zelf, zorgen voor hogere prijzen. Als de Shuttle in de Verenigde Staten zou worden verkocht, zou het maar liefst Rocky’s kosten. Powerplay zou niet veel achterblijven. Aan het einde van dit assortiment zijn fietsen – zelfs traditionele – tegenwoordig een tijdje enorm duur. E-bikes geven echter een draai aan deze oude fietsenwinkel-grap over een consument die vraagt hoeveel een fiets kost en, wanneer geadviseerd, reageert: heeft dat een motor? Nu kan het antwoord ja zijn, en het bestaan van de motor nodigt uit tot prijsvergelijkingen met, nou ja, andere gemotoriseerde voertuigen.

In dat kader bevindt de Shuttle zich tussen de aankoopprijs van nieuwe BMW F650 GS () en F800 GS () multisportfietsen, en bijna het dubbele van de kosten van een typische tweetakt-trailmotorfiets. Een van de minst dure nieuwe auto’s, de Nissan Versa S 2017, verkoopt voor net meer dan de Shuttle.

Je zult goedkopere e-mountainbikes vinden. Treks Powerfly 5 FS Plus kost bijvoorbeeld dezelfde prijs als Specializeds Turbo Levo FSR 6Fattie (beide verkrijgbaar in de VS). Deze goedkopere fietsen hebben echter nadelen om een serieuze mountainbiker te krijgen, namelijk gewicht. Pivot zegt dat zijn Shuttle 20 kg weegt. Dat is nog steeds een belasting, maar het is ongeveer zes pond lichter dan de eersteklas Turbo Levo van Specialized (). Op dit moment is de markt voor deze fietsen een serieuze rijder, iemand die ongunstige rijeigenschappen zal opmerken en kritisch zal zijn.

Deze technische problemen zullen de komende jaren waarschijnlijk snel verdwijnen. Motorsystemen worden lichter en meer gestroomlijnd, waardoor geometrieën dichter bij traditionele fietsen kunnen komen; Het snoeien van motoren en ophangingen zal verbeteren en de prijzen zullen dalen. Dus de grootste uitdagingen, althans voor de VS, blijven juridisch en psychologisch.

En in tegenstelling tot de technologie, merkt Cocalis, samen met anderen met wie we hebben gesproken, niet dat die obstakels snel veranderen. De fietsindustrie benadert de wet door te lobbyen voor wetgeving die fietsen met type 1 trapondersteuning, zoals de eerder genoemde fietsen, classificeert als gewone fietsen. Maar die regels regelen alleen het gebruik op straten en verharde off-street paden. Het gebruik van paden op het natuurlijke oppervlak is duisterder vanwege de lappendeken van nationale, provinciale en lokale instanties die de toegang tot open ruimte regelen. De International Mountain Bicycling Association is doorgaans neutraal ten aanzien van e-mountainbikes, maar categoriseert ze expliciet als gemotoriseerd. Als landbeheerders dit voorbeeld volgen, zoals ze tot nu toe normaal doen, betekent dat dat die fietsen worden geweerd van niet-gemotoriseerde paden. IMBA kan ook op zijn hoede zijn voor wat het een potentieel brede,nieuwe uitdaging voor de toegang tot mountainbikes, gepresenteerd door het gebruik van e-bike-trails.

Toegangsbeslissingen worden vaak genomen door individuele landbeheerders en er is momenteel geen momentum om op nationaal niveau brede beleidswijzigingen op het gebied van e-bikes door te voeren. Zelfs als die druk komt, strekt het nationale besluitvormingsproces zich vaak tientallen jaren uit en zou het staats- en lokale landen niet beïnvloeden. Zoals het er nu uitziet, zijn er in de VS niet veel gebieden om legaal op e-mountainbikes te rijden, en die gebieden die beschikbaar zijn (bijvoorbeeld 4×4-routes) zijn niet altijd het soort trailavontuur dat mountainbikers willen.

En het staat buiten kijf of de trailervaring die Amerikaanse rijders wensen, in enig opzicht een e-bike omvat. Toen Pivot de Shuttle aankondigde, kreeg hij een scala aan reacties, van standaard motoropwinding tot schokken binnen de prijs tot kritiek op esthetiek – een fluorescerende Dustbuster, lees een enkele opmerking. Een belangrijk thema was echter bezorgdheid en woede dat het zelfs maar bestond. Meningen over e-bikes lopen warm en forums staan niet bekend om nuchtere en eerlijke discussies.

Dat is de enorme kloof tussen de Europese en Noord-Amerikaanse markten op dit moment, en het lijkt niet snel definitief te zijn. Voor merken als Pivot is de enige manier om dit te overbruggen te proberen een soort mountainbikebedrijf te worden in het ene deel van de aarde en in het andere.

In een eerdere versie van het artikel stond verkeerd dat Scott nog geen e-mountainbikes naar de VS importeerde.

Joe Lindsey is een oude freelance journalist die schrijft over buitenshuis en sport, fitness en gezondheidswetenschap en -technologie, vooral waar de 3 componenten in dat Venn-diagram elkaar overlappen.