Eerste Gezicht. 2016 Trek Top Fuel, Procaliber En Fuel EX29
Matt Phillips

De meest opvallende fiets in de nieuwe 2016-collectie van Treks is je Madone racefiets, maar er zijn ook tal van nieuwe mountainbikes.

Na het uitbrengen van de nieuwe Stache 29+ fiets een paar maanden eerder, onthulde Trek drie extra nieuwe mountainbikes. De Procaliber SL hardtail- en Best Fuel-fietsen met volledige vering zijn gericht op het crosscountry-publiek, terwijl de Fuel EX29, een eerdere Editors Choice-winnaar, werd herzien.

We hebben al deze fietsen al getest en zullen binnenkort gedetailleerde evaluaties hebben, maar voor nu is hier een korte samenvatting van alle drie de nieuwe versies. Blijf op de hoogte voor nog veel meer van Ron Koch, die aan boord is van de Procaliber SL, terwijl Mike Yozell en Gloria Liu respectievelijk de Fuel EX29 en Top Fuel testen.

2016 Trek Procaliber SL Matt Phillips

Trek Procaliber SL
De Procaliber SL vervangt de Superfly als Treks eersteklas cross country-georiënteerde hardtail. Het meest opvallende kenmerk is een mountainbikeversie van Treks IsoSpeed decoupler, een zitbuis die de verticale flexibiliteit verhoogt door verder en gemakkelijker te buigen dan een vaste zitbuis.

In tegenstelling tot de wegversie van IsoSpeed, gebruikt de Procalibers IsoSpeed een conventionele zadelpen (31,6 mm), wat het verdere voordeel biedt van compatibiliteit met dropper-artikelen. Verticale compliance op de Procaliber SL is 30 procent groter dan op de Superfly SL en 70 procent groter dan op de Superfly. De overmatige naleving voegt een paar gewicht toe: met 1.012 gram voor het frame (onderhouden), is de Procaliber SL 100 gram zwaarder dan de Superfly SL.

Trek biedt de Procaliber SL aan in vijf framematen met wielen van 70 cm in het frame van 39 cm en wielen van 74 cm rond de frames van 17,5 tot 55 cm. De fietsen die worden geleverd met wielen van 74 cm krijgen Boost 148 mm achterafstand en Boost 110 mm vorken.

De Procaliber is voorzien van het nieuwe kabelbeheersysteem van Trek, de Control Freak. In overeenstemming met Trek hebben mountainbikes ongeveer 54 verschillende kabelgeleidingssituaties als rekening wordt gehouden met alle verschillende plaatsen van de dropper, vergrendeling van de ophanging, aandrijflijn, rem- en schakelkabels. Control Freak maakt gebruik van twee ingangspoorten voor de buis (elk met een inzetstuk dat kan worden geconfigureerd voor verschillende apparatuur) en ook een uitgangspoort in de achterste buis (met dezelfde insteekmethode).

Om te voorkomen dat alle draden die door de onderbuis lopen geluid maken, heeft Trek een cinch-poort met ritssluiting in het midden van de buis om de draden te bundelen en vast te zetten. Zoals de meeste fietsen die hier worden besproken, is de Procaliber SL Shimano XTR Di2-compatibel.

De Procaliber SL zal binnenkort worden aangeboden in drie complete fietsversies geprijsd in en of als frame alleen voor

Trek is van plan om binnenkort de Procaliber SL toe te voegen voor hun Job One-aanpassingsprogramma.

Matt Phillips

Trek Top Fuel
De Trek Top Fuel, met een veerweg van 100 mm, vervangt de Superfly FS als de lichtste Boost-afstand van het bedrijf voor en achter. De Top Fuel maakt bovendien gebruik van het eerder beschreven Control Freak-kabelprogramma en kan dropper-post-compatibel zijn.

Kleine veranderingen in de geometrie worden bereikt door de Mino Link in de tuimelverbinding te draaien. Hoewel de veranderingen niet enorm zijn (0,5 graden ten opzichte van de hoofdhoek en 8 mm in de BB-hoogte), zouden ze voldoende moeten zijn om het karakter van de fiets af te stemmen op verschillende paden.

De Top Fuel wordt aangeboden in vier modellen die geprijsd zijn voor The Top Gas 8 en Top Fuel 9 die een aluminium frame gebruiken, terwijl de 9.8 en 9.9 een carbon frame gebruiken. Een carbon frameset wordt apart verkocht voor:

De Top Gas 8 zal worden uitgebreid in een damesversie, die exact dezelfde geometrie behoudt, maar enkele specificaties verandert.

Trek zal binnenkort het carbon Top Gas toevoegen aan hun Project One-aanpassingsprogramma.

2016 Trek Fuel EX29 Matt Phillips

Trek Fuel EX29
Een van onze favoriete fietsen, de Trek Fuel EX29 krijgt een opfrisbeurt en wordt nog capabeler zonder (hopelijk) iets van zijn scherpte te verliezen. Let op: De volgende wijzigingen zijn niet van toepassing op de 70 cm wielversie van de Fuel EX.

De nieuwste Fuel EX29 heeft Boost-afstand voor en achter voor meer stijfheid en betere handling. Door over te schakelen naar een Boost-achterkant kan Trek de liggende achtervorken inkorten van 452 mm naar 437 mm, precies dezelfde lengte als de Fuel EX 70 cm-achtervorken. De bandenspeling kan ook worden vergroot, zodat de EX 29 momenteel tot een band van 6 cm veegt.

De hoofdhoek van de Fuel EX74 cm is iets versoepeld ten opzichte van de oude EX29, die 69,4 graden was met een vork van 120 mm, en Trek heeft de Mino Link toegevoegd om de geometrie van de fiets aanpasbaar te maken. De nieuwe EX29 heeft een balhoofdhoek van 69 of 68,8 graden met een 120 mm vork. De top-end EX 29 9.9 is het enige model dat een 130 mm vork ontvangt, een Fox 34, die de balhoofdhoek verder kalmeert.

Dual Rate Control Valve (DRCV)-schokken waren jarenlang een kenmerkend kenmerk van Treks high-end geveerde fietsen, maar ze ontbreken in de nieuwe EX29. Trek ontdekte dat de veercurven die door RockShox voor zijn Debonair en door Fox voor de EVOL werden geleverd, nauw overeenkwamen met de curven van de DRCV’s, maar beide komen in een lichter, gemakkelijker en goedkoper pakket. Treks regressieve RE:aktiv-demper, die vorig jaar opdook, zit in de schokken van de meeste modellen.

2016 Trek Top Fuel EX koppeling Matt Phillips

Net als andere twee nieuwe fietsen, krijgt de nieuwe EX29 Control Freak-kabelbeheer.

Het framegewicht van de EX74 cm neemt toe met ongeveer 30 gram, maar het frame is 11 procent stijver in de basisbeugel en 14 procent in het algemeen.

De EX29 zal worden aangeboden in acht modellen – vier vier en koolstofaluminium geprijsd van tot een carbon frameset zal op de markt komen voor

Trek zal binnenkort de carbon EX29 toevoegen aan zijn Project One-aanpassingsapp.