Eerste Gezicht. De Nieuwe Gigantische Aandrijfschijf

Giant’s verse schijfrem aero-wegframe debuteert in de Tour de France 2017

Matt Phillips

De allereerste generatie Giants Propel aero-wegframes ging in première in 2013 en is grotendeels onveranderd gebleven in de line-up van het merk. Voor een top raceframe van een groot merk met een Pro Tour raceteam dat is een lange tijd. Maar het lijkt erop dat Giant op het punt staat de eerste grote revisie van de Propel te onthullen. Bij de Tour de France 2017 zagen we dit een nieuwe Propel met schijfremmen onder de Australische sprinter Michael Matthews. (Nik in stijl aan je koffie terwijl je de tour bekijkt in onze New Elements of Cycling Mug)

Matt Phillips

De meest voor de hand liggende toevoeging aan deze Propel: schijfremmen. De allereerste generatie Propel ging in première voordat schijfremmen op racefietsen een ding waren, en maakte gebruik van ingebouwde zijtrekremmen.

Het ondersteunen van renners in de Tour de France heeft zoveel materiaal nodig:

Matt Phillips

De Propel-schijf lijkt ook een grote bandenspeling te hebben voor een aero-racefiets. Matthewss-fiets is uitgerust met 25 mm Vittoria Corsa-buizen en het lijkt erop dat er ruimte is voor een 28 en mogelijk ook een 30 mm-band.

Matt Phillips

Met externe schakelaars op de uitvaleinden kan Matthews veranderen zonder zijn greep los te laten.

Matt Phillips

Matthewss fiets rolt Shimanos nieuwe Dura Ace 60 mm diepe buisvormige wielen voor schijfremmen. De wielset, die WH-R9170-C60-TU in Shimanos-taal voorspelde, heeft een geclaimd gewicht van 1500 g. Het is omwikkeld met Vittoria Corsa 25 mm buizen.

Matt Phillips

Geen snelspanners meer op deze racefiets: 12 millimeter steekassen voor en achter.

Matt Phillips

Matthewss-fiets heeft de onopvallende Shimanos Dura Ace vermogensmetercrank. Voor het eerst aangekondigd voorafgaand aan de Tour de France van vorig jaar, is de Dura Ace-krachtmeter-crank niet in enorme aantallen waargenomen bij door Shimanos gesponsorde groepen.

Matt Phillips

Net als de andere high-end racebrillen van Giants, maakt de nieuwste Propel Disc gebruik van een geïntegreerde zadelpen (ISP). De productinformatie van Giants beweert dat een ISP gewicht bespaart, de naleving verbetert en aerodynamischer is dan een conventionele paal.

Matt Phillips

Terwijl het grootste deel van dit Team Sunweb op Giants Touch-zadels rijdt, zit Matthews op een Velo-zadel.

Matt Phillips Een andere belangrijke verandering zit in het stuur en de stuurpen. In het ontwerp van veel aerodynamische straatfietsen, bijvoorbeeld de Specialized Venge ViAS en Treks Madone, zijn de rem- en derailleurcontrolesporen van Popels bijna volledig intern geleid. Ze lopen in het stuur en, waarschijnlijk, hoewel de stuurpen voordat ze in het frame gaan.
Matt Phillips

Hoewel het duidelijk is dat dit de nieuwste Propel is, zouden vertegenwoordigers van Giant deze verklaring alleen maar geven wanneer hem naar de fiets wordt gevraagd, Giant werkt constant samen met onze atleten om de beste producten te ontwikkelen om hen te helpen op het hoogste niveau te functioneren. Voor de Tour de France van dit jaar hebben we samengewerkt met renners van wereldklasse zoals Michael Matthews van Team Sunweb om de volgende generatie aerodynamische racefietsen te ontwikkelen en te testen, met als doel een duidelijk aerodynamisch voordeel te leveren in de sprints.

Matt Phillips

Team Sunweb-rijders gebruiken deze gloednieuwe Giant neostrack-computer. Er zijn nog geen details beschikbaar, maar getrouwd vermoedt dat het op zijn minst een GPS is met ANT + -paren en connectiviteit met hartslagmeters en vermogensmeters.

Matt Phillips

Natuurlijk zijn de schijfremmen en verborgen routing belangrijk, maar naast deze aanpassingen lijkt de nieuwe vorm van het Propels-frame niet radicaal anders dan het uitgaande model. Er zijn echter veranderingen aan de balhoofdbuis en bovenbuis die wijzen op een lateraal / torsiestijver frame. En omdat het een carbon frame is, kunnen er tal van verborgen veranderingen zijn die de manier waarop de nieuwe Propel presteert aanzienlijk kunnen veranderen in vergelijking met het uitgaande model. Begrijp goed wanneer we later dit seizoen mogen rijden.