Elk kalenderjaar biedt de Tour de France ons onze eerste kans om de meest recente technologie te vinden van een aantal van ’s werelds meest populaire fietsbedrijven. Samen met de 2017-editie is hetzelfde, met nieuwe fietsen van merken als BMC, Trek, Specialized en Colnago die voorafgaand aan de Tour zijn uitgebracht. Hier is een overzicht van wat elk van de 22 teams (en de Mavic-neutrale ondersteuningsdienst) in de race van dit jaar afdrijft.

Naast de fietsen is er veel materiaal nodig om een Tourrijder te ondersteunen. Hier zijn slechts enkele van de basisprincipes:

Team Sky

Whit Yost & Matt Phillips

Pinarello biedt de renners van Team Sky slechts 1 straatmotor aan, maar aangezien het team vier van de vijf voorgaande Tours heeft gewonnen, moeten ze iets goed doen. Dit seizoen rijdt het team met de gloednieuwe Dogma F10 X-Light, die dezelfde mallen gebruikt als de onlangs uitgebrachte F10, maar met een lichtere koolstofvezel lay-out. Skys is gesponsord door Shimano omdat de groep in 2010 is opgericht, wat betekent dat ze Dura-Ace 9150 Di2-elektronische onderdelen, de nieuwste Dura-Ace C40 en C60 koolstofvezelwielstellen en PRO-staven en -stelen gebruiken. Het team is ook de enige die in de Tour rijdt met Stages-elektriciteitsmeters. Fizik-zadels en Continental-buisbanden maken de constructie van de teams af.

(Abonneer u vandaag nog op Bicycling magazine voor meer informatie over de beste racefietsen ter wereld !)

AG2R La Mondiale

Whit Yost & Matt Phillips

Factor is een van de slechts twee nieuwe fietsmerken die hun opwachting maken in de Tour de France 2017 en is een Brits bedrijf dat in mede-eigendom is van de voormalige Australische winnaar van de groene trui, Baden Cooke. Factor maakt verschillende versies van racefietsen, maar de groep rijdt bijna uitsluitend op de O2 omdat deze de beste mix van stijfheid, laag gewicht en aerodynamische prestaties biedt. Na een aantal jaren te hebben geracet op Campagnolo en vervolgens op SRAM-groepen, is het Franse team terug naar het gebruik van Shimanos Dura-Ace-onderdelen met SRM-crankgebaseerde elektriciteitsmeters. Factoren in-house Black Inc.-merk levert stuurpennen, staven en zadelpennen, en Mavic geeft het team Cosmic en Ksyrium wielsets. Zoals het geval is met de meeste teams van de Tour van 2017, rijdt AG2R La Mondiale op Continental-buisbanden.

Movistar

Whit Yost & Matt PhillipsSinds 2014 rijdt het Spaanse Movistar-team fietsen vanuit Canyon. Een van die twee squadrons in de Tour van dit jaar, goedgekeurd door het Duitse merk, de renners hebben slechts twee opties voor straatfasen: de aerodynamische Aeroad CF SLX, samen met de lichtgewicht Ultimate CF SLX, die hier te vinden is. De rijders zijn gelijk verdeeld over welke fiets ze het liefste hebben, maar klimmers zoals Nairo Quintana kiezen de Ultimate voor je gewichtsbesparing die het biedt. De groep wordt volledig ondersteund door Campagnolo en daarom rijden ze Super Record EPS-componenten en Bora carbon wielstellen met Continental-banden. Het team kan ook een van de vijf zijn in de Tour van dit jaar die Duitslands Power2Max crank-gebaseerde elektriciteitsmeters berijdt.

Trek-Segafredo

Whit Yost & Matt Phillips

Voordat de Tour in Düsseldorf begon, bracht Trek de nieuwe Emonda SLR uit, die Alberto Contador en zijn teamgenoten wekenlang aan het testen waren. Hoewel het niet veel verschilt van de vorige versie, is het stijver, biedt het meer bandenvrijheid en is het aanzienlijk lichter. In werkelijkheid is de schijfremvariant van de nieuwe frameset lichter in vergelijking met zijn voorganger met velgrem. De fietsen zijn gemaakt met Shimano Dura-Ace 9150 Di2 onderdelen en SRM crank-gebaseerde vermogensmeters. Bontrager levert sturen, stuurpennen, zadelpennen, zadels en wielen, die zijn gemonteerd met Vittoria-buisbanden. De geheel witte verfbeurt is ook fris. Het werd net voor het begin van de Tour onthuld en is ontworpen om te passen bij de nieuwe witte truien van het team.

BMC

Whit Yost & Matt Phillips

In juni lanceerde BMC de nieuwste versie van deze Teammachine, die stijver, comfortabeler is en dankzij de nieuwe ingebouwde cockpit van BMC meer aerodynamisch is dan de vorige versie. BMC biedt wel een meer aerodynamische racefiets, maar elk lid van de groep geeft de voorkeur aan de Teammachine. Zoals ze al jaren doen, maakt de groep gebruik van Shimano Dura Ace Di2-componenten en koolstofvezelwielstellen met behulp van op crank gebaseerde vermogensmeters die worden geleverd door SRM. BMC heeft de afgelopen seizoenen op buisbanden van Continental gereden, maar is overgestapt op Vittoria.

Astana

Whit Yost & Matt Phillips

Astana verwisselde vorig jaar in feite fietssponsors met Bora buiten het seizoen, en trok op Argon 18 sinds de nieuwe fietssponsor van het team, terwijl Specialized (de voormalige fietssponsor van het team) naar Bora ging. Tot nu toe heeft de verhuizing zijn vruchten afgeworpen, met de Italiaanse nationale kampioen Fabio Aru die Argon 18 zijn allereerste Tour de France-etappeoverwinning verdiende bovenop La Planche des Belles Filles in etappe 5. Aru reed op de nieuwe Gallium Guru, die zowel lichter als stijver dan zijn voorganger. Astana stapte ook over van Campagnolo naar Shimano-componenten. Het team gebruikt Dura-Ace Di2-shifters en derailleurs, terwijl FSA staven, stuurpennen, zadelpennen en crankstellen levert. Het team rijdt ook op Corima-wielen en Schwalbe-banden. Dit maakt Astanas-fietsen tot de zeer diverse fietsen in het Tour-peloton met gebruik van Canada (Argon 18), Japan (Shimano), Italië (FSA- en Prologo-zadels),Frankrijk (Corima) en Duitsland (Schwalbe) zijn allemaal vertegenwoordigd bij de Kazachse teams die zich verzamelen.

Verenigde Arabische Emiraten

Whit Yost & Matt Phillips Ondanks dat ze zijn ingeschreven in de Verenigde Arabische Emiraten, is de oorsprong van UAE Team Emirates Italiaans. Dit houdt in dat Colnago na een afwezigheid van een jaar terug is in de Tour. Het team heeft drie keuzes voor de Tour-wegfasen: de klassieke gesjouwde C60, het aerodynamische idee en de carbon monocoque V2-R. Zoals hier te zien heeft, heeft de Zuid-Afrikaanse mededinger Louis Meintjes de lichtere, stijvere V2-R voor straat gekozen. stadia. In overeenstemming met de Italiaanse roots van het team, zijn de fietsen gebouwd met Campagnolo Super Record ESP-onderdelen en Bora Ultra-wielen, Deda-staven en -stelen en Vittoria-buisbanden. Als finishing touch zijn de Campagnolo crankstellen van de groep voorzien van Power2Max elektriciteitsmeters.

FDJ

Whit Yost & Matt Phillips

Frances FDJ-team verwelkomt Franse Lapierre-framesets, met alle Aircode SL de optie van sprinters zoals Arnaud Demare, en ook de Xelius SL (hier te zien) die favoriet is bij klimmers zoals Thibaut Pinot. Een van de volledig ondersteunde teams van Shimanos, het team rijdt op Dura-Ace 9150 Di2-onderdelen, Dura-Ace C40- en C60-wielstellen en Shimanos PRO-stuurpennen, -sturen en zadelpennen. Net als vorig jaar ronden Fizik-zadels en Continental-banden de teams af.

Orica-Scott

Whit Yost & Matt Phillips

Net als veel van de teams in de Tour de France, hebben Orica-Scotts-renners twee fietsen om uit te kiezen: Scotts lichtgewicht Addict en zijn aerodynamische folie, hier te zien. De Australische groep rijdt Shimano Dura-Ace 9150 Di2 groepen en Dura-Ace C40 en C60 wielstellen met Continental buisbanden, zelfs terwijl Syncros bars, stuurpennen, zadelpennen en zadels levert. Deze fiets is van de kleine Colombiaanse klimmer Esteban Chavez, die de aero-voordelen van Foils op vlakke etappes duidelijk op prijs stelt.

Teamdimensiegegevens

Whit Yost & Matt Phillips

Zoals ze hebben gedaan sinds 2015, rijdt Dimension Data fietsen uit het Canadese Cervelo, samen met de aero S5 die een populaire optie wordt binnen de groep voor straatpodia. De fietsen zijn gebouwd met een mix van componenten zoals Shimano Dura Ace Di2-componenten, Rotor-crankstellen en vermogensmeters, ENVE-remmen, stuurpennen en -stangen en buisbanden van Continental. Vanuit de bergen kunnen rijders de gloednieuwe Cervelo R5 kiezen, die opnieuw is ontworpen om stijver te zijn en beter te presteren dan de vorige versie, zonder in te boeten aan het lage gewicht waar het bekend om staat.

Quick-Step Vloeren

Whit Yost & Matt Phillips

De monteurs van Quick-Step hebben hun handen vol aan de Tour van dit jaar, aangezien de renners kunnen kiezen uit drie Specialized-straatfietsen: de gloednieuwe S-Works Tarmac, de S-Works Venge en de S-Works Venge-schijf. Net als Marcel Kittel, die al 3 etappes heeft gewonnen aan boord van zijn aangepaste S-Works Venge Disc, geniet Fabio Sabatini (onder de belangrijkste Duitse leiders) duidelijk van schijfremmen. Terwijl Kittel de nieuwe Dura-Ace 9150 hydraulische rem- / schakelhendels gebruikt, blijft Sabatini samen met het overige team de oudere hydraulische rem- / schakelhendels van Shimano gebruiken met behulp van hun nieuwe Dura-Ace 9150-componenten. De groep maakt gebruik van Roval-wielstellen die zijn gemonteerd met gespecialiseerde buisbanden en FSA-elementen, waaronder de FSA Vision Metron 5D-cockpitmodule uit één stuk geselecteerd door Sabatini. Vermogensmeters worden aangeboden door 4iiii, die’Het gerucht gaat dat ze met Specialized samenwerken aan het maken van een vermogensmeter die is gebouwd met Specialized-crankstellen.

Bekijk Kittel’s Venge hier:

Bora-Hansgrohe

Whit Yost & Matt PhillipsBovendien gesponsord door Specialized, verliet Bora-Hansgrohe hun schijf-uitgeruste fietsen in huis, in plaats van vast te houden aan de nieuwe S-Works Tarmac en de S-Works Venge geïntroduceerd voorafgaand aan de 2015 Tour de France. Nu Peter Sagan uit de Tour is, zal de groep zijn hoop vestigen op klimmers als Rafal Majka en Emanuel Buchmann, die waarschijnlijk allebei op het nieuwe S-Works Tarmac zullen rijden. De nieuwe Tarmac, die de avond voor Fase 1 voor het publiek werd vrijgegeven, is veel aerodynamischer in vergelijking met zijn voorganger en aanzienlijk lichter. Net als Quick-Step maakt de groep gebruik van Shimano-onderdelen, Roval-wielen, Specialized-banden en FSA-cockpits en zadelpennen.

Katusha Alpecin

Whit Yost & Matt Phillips

Net als Movistar rijdt Katusha Alpecin op fietsen van Canyon. Voor wegetappes kiest de meerderheid van het team Canyons aero-racefiets, de Aeroad CF SLX. De onderbuis en zitbuis van Aeroads moeten zo aerodynamisch mogelijk zijn, waarbij de zitbuis is uitgesneden om de luchtstroom rond het achterwiel te vergroten. Hier is het tweede seizoen van het team op SRAM’s eTap draadloze aandrijflijn, en zij zijn het enige team uit de Tour dat Zipp-wielstellen berijdt (inclusief de nieuwste 454 NSW). Katusha had ook een paar fietsen met schijfremmen meegenomen. Reto Hollenstein reed op één tijdens Periode 2.

Lotto Soudal

Whit Yost & Matt Phillips

Het Belgische Ridley maakt twee framesets toegankelijk voor Lotto-Soudals-renners voor straatfasen: de aerodynamische Noah SL en de gloednieuwe superlichte Helium SLX. Beweerd dat het 50 g lichter is dan de vorige Helium SL, is het de perfecte keuze voor klimmers, zoals de Belg Tim Wellens. Een nieuwe lay-out van koolstofvezel geeft de fiets een stijvere voorkant en intern geleide kabels (zonder kabelstoppers) geven de fiets een schoner, strakker uiterlijk. Lottos wordt al lang een partner van Campagnolo, vandaar dat de fietsen zijn gebouwd met Campagnolo Super Record EPS-onderdelen en Bora Ultra carbon wielstellen. Het team gebruikt Deda-sturen, stuurpennen en zadelpennen, maar schakelde over van Continental naar Vittoria-buisbanden.

Team Sunweb

Whit Yost & Matt Phillips

Kort voor de start van de Tour van 2015 bracht Giant een bijgewerkte versie van zijn TCR Advanced SL uit die lichter en lichter is dan de vorige editie. Tom Dumoulin racete je naar de overwinning in Mays Ronde van Italië. Het zijn de teams die houden van heuvelachtige fasen, samen met de meer aerodynamische Propel Advanced SL hun keuze op vlakkere dagen. Het team is gesponsord door Shimano omdat het in 2005 werd opgericht; daarom rijden ze op Dura-Ace 9150 Di2-onderdelen en Dura-Ace C40- en C60-wielstellen, ook als PRO-stuurpennen, sturen en zadels. Pioneer levert de teamvermogensmeters, maar ze zullen naar verwachting binnenkort overschakelen naar Shimano’s eigen op crank gebaseerde vermogensmeter. We zagen Michael Matthews ook rijden op een gloednieuwe schijfremvariant van de Propel tijdens fase 2, een fiets waarvan we verwachten dat deze binnenkort aan het publiek zal worden geïntroduceerd.

Cofidis

Whit Yost & Matt PhillipsCofidis is een van de twee Franse clubs die op Spaanse fietsen rijden in de Tour de France, in dit geval fietsen van Orbea uit het Baskenland. Dit jaar heeft de groep twee fietsen om uit te kiezen: Orbeas populaire Orca, en ook een gloednieuwe aerodynamische racefiets die Orbea de Aero noemt. Met bredere vorkbladen, buizen die zijn gevormd om luchtweerstand te verminderen en een wieluitsparing in de zitbuis, is de nieuwe Aero de perfecte keuze voor een sprinter zoals Nacer Bouhanni. Het team maakt gebruik van Shimano Dura-Ace 9150 Di2-shifters en derailleurs, terwijl FSA remmen, crankstellen, stangen, stuurpennen, zadelpennen en Vision-wielstellen levert. Cofidis is ook het enige team in de Tour dat op buisbanden rijdt uit Kenda.

LottoNL-Jumbo

Whit Yost & Matt Phillips

Bianchi voorziet LottoNL-Jumbo sinds 2014 van fietsen, het laatste jaar dat de groep werd gesponsord door Belkin. Op de meeste wegfasen racet het team op de Bianchi Oltre XR4, die we Dylan Groenewegen voor het eerst zagen rijden aan het begin van de Tour van vorig jaar. De groep is gevestigd in Nederland, het huis van het Europese hoofdkantoor van Shimano, en rijdt dus Shimanos Dura-Ace 9150 Di2-componenten en de gloednieuwe Dura-Ace C40- en C60-wielstellen. Ze gebruiken echter geen Shimanos PRO-reeks staven, stengels en zadelpennen, maar kiezen in plaats daarvan voor onderdelen die worden aangeboden door FSA en Vision. De groep maakt ook gebruik van Pioneer vermogensmeters en Vittoria tubebanden.

Directe Energie

Whit Yost & Matt Phillips

Voor het tweede jaar op rij rijdt het Frances Direct Energie-team op framesets van BH, een Spaans bedrijf dat de groep vorig seizoen begon te sponsoren. Rijders hebben twee opties: de lichtgewicht Ultralight, een favoriet van Thomas Voeckler; en de aerodynamische G7, hier gevonden zoals gereden door Adrien Petit. De groep gebruikt Shimano Dura-Ace 9150 Di2-shifters, derailleurs en 9100-remmen met FSA-crankstellen en Power2Max-vermogensmeters. FSA biedt het team ook stuurpennen, staven en zadelpennen, evenals Vision Metron-wielstellen. Ze zijn ook het enige team in de Tour dat op Hutchinson-buisbanden rijdt. Petit, wiens bijnaam de Bison is (zoals aangegeven door de sticker op zijn balhoofdbuis), heeft er ook voor gekozen om in de Visions Metron 5D ingebouwde cockpit te rijden.

Bahrein-Merida

Whit Yost & Matt PhillipsEen van de nieuwste wielerclubs, Bahrain-Merida, rijdt op uitrusting die erg lijkt op de Lampre-Merida-ploeg van vorig jaar. Daarom heeft het team de keuze uit twee fietsen voor de wegfasen van Tours: de nieuwe aerodynamische Reacto EVO en de lichtgewicht Scultura. Marginaal lichter, aerodynamischer en comfortabeler dan de vorige Reacto, de nieuwste frameset is ook gebouwd om harmonieus te zijn met FSA’s eendelige Vision Metron 5D-cockpit. Het team koopt Dura-Ace 9150 Di2-componenten van Shimano, waarschijnlijk zodat ze SRM’s verse carbon crank-gebaseerde energiemeter kunnen gebruiken. Ze behoren tot de vele teams uit de Tour die FSA-staven, -stelen en zadelpennen gebruiken, en Continental-banden die zijn vastgelijmd aan door Campagnolo gemaakte Fulcrum-wielstellen.

Wanty-Groupe Gobert

Whit Yost & Matt Phillips

De Belgische Wanty-Groupe Gobert-ploeg maakt zijn Tour-debuut en rijdt Cube-framesets uit Duitsland. Deze fiets is van de Nieuw-Zeelandse Dion Smith en is gebouwd met een echte mix van componenten, zoals Fulcrum-wielen, Continental-banden en Ritchey-sturen, -stelen en -sturen. Als een professioneel continentaal team met een budget dat aanzienlijk compacter is dan veel van de andere teams in de Tour, rijdt Wanty op Shimano’s mechanische Dura-Ace 9100-onderdelen, in vergelijking met de digitale Di2-aandrijvingen die in de race van dit jaar door de andere Shimano-teams werden gereden.

Fortuneo-Oscaro

Whit Yost & Matt Phillips

Het Franse wildcard-team Fortuneo-Oscaro rijdt voor het volgende jaar op rij met Look-framesets, maar heeft dit jaar een nieuwe optie voor de bergetappes van Tours: de nieuwe Appearance 785 Huez RS. Lichter en wendbaarder dan de aerodynamische 795-module die door de groep wordt gebruikt op vlakkere fasen, het 785 Huez RS-framework wordt geleverd met een gedocumenteerde belasting van ongeveer 730 g, waardoor het de ideale selectie is voor die bergen van de Tour. Het team rijdt op SRAM’s eTap-componenten met Looks Zed-crankstel en Frances Corima-wielstellen. En zij zijn het enige team in de Tour riding Challenge buisbanden.

Cannondale-Drapac

Whit Yost & Matt Phillips

Qua fiets is er niet veel veranderd voor Cannondale-Drapac. Ze rijden op dezelfde Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod framesets die ze tijdens de Tour van vorig jaar hebben gereden, opnieuw met Shimanos Dura Ace digitale Di2-aandrijflijnen, Mavic wielstellen en banden, FSA-stangen, stuurpennen en zadelpennen en Fizik-zadels. Het team nam geen straatfietsen met schijfremmen mee naar de Tour, maar de Italiaan Alberto Bettiol reed wel op de met schijfremmen uitgeruste SuperSlice tijdens de openingstijdrit van Tours.

Mavic Neutrale Ondersteuning

Whit Yost & Matt Phillips

Elk overzicht van Tour de France-racefietsen zou niet compleet zijn zonder de legendarische gele fietsen van de Mavic-neutrale serviceauto’s. Canyon levert Ultimate CF SLX framesets, en om wat geld te besparen (die fietsen worden immers alleen in geval van nood gebruikt), monteert Mavic ze met Shimano Ultegra componenten. Het meest onderscheidende kenmerk van de fietsen (afgezien van de klassieke gele verfbeurt) is een dropper-zadelpen gemaakt door KS. Mavic is ze gaan gebruiken, zodat een breder scala aan rijders op elke fiets kan passen. De berijder trekt eenvoudig de rode lus rond de voorkant van de paal om zichzelf meer of minder zithoogte te geven.