Nieuwe genre-buigende versie is dik op schijven, licht op gewicht

Joe Lindsey

Toen Giant in 2008 zijn uithoudingsfiets Defy introduceerde, maakte de fiets deel uit van een bredere beweging om meer levensechte vaardigheden terug te geven aan fietsen, die voornamelijk was ontworpen rond racewaardige kenmerken die minder relevant zijn voor reguliere, enthousiaste rijders. Terwijl andere racefietsen onverzettelijke stijfheid en marginale aerodynamische voordelen nastreefden, bood de Defy meer comfort en veelzijdigheid met een prestatiegericht frame en pasvorm die niet de slinkse ruggengraat van een expert nodig hadden.

In de nieuwste versie maakt Giant meer gedurfde bewegingen, waardoor een fiets wordt gecreëerd die voldoet aan de brede en diverse behoeften van straatfietsers. Door dit te doen, hebben ze veel van wat de vorige Defy beschreef (een vijfvoudige prijswinnaar) overboord gegooid, waarbij slechts een paar dimensionale criteria werden behouden, zoals de 86 mm press-fit trapas en de geometrie.

De 11-fietslijn, zeven koolstofmodellen van het Advanced-merk, vier aluminiumaanbiedingen – beslaat een uitgebreid winkelaanbod van (Defy 5) tot (Defy Advanced SL 0) en is bedoeld als een uithoudingsfiets, behorend tot hetzelfde groeiende huishouden als Treks Domane, Specializeds Roubaix en Cannondales Synapse.

Het nieuwe Defy Design
De buisvormen zijn iets anders, subtiel op sommige plaatsen en radicaler op andere. De oude aero-vormige zadelmast (of zelfs zadelpen, afhankelijk van de versie) is gegaan in het voordeel van een plat-gesteund profiel genaamd D-Fuse, dat voor het eerst werd gebruikt op de TCX cyclocross-versie. De staande achtervorken zijn smal tot ragfijn en bevestigen de zitbuis lager om te voorkomen dat trillingen naar het zadel gaan.

Giant heeft de achterste driehoek opnieuw geconfigureerd op de Defy, met behulp van een D-vormige stoelmast en de staande achtervorken lager om te voorkomen dat trillingen naar de rijder gaan. (Joe Lindsey)

Het bedrijf vermijdt ijverig de term comfort als het over de nieuwe fiets gaat, maar Giant wijst er trots op dat het niet afhankelijk is van mechanische componenten of frametoevoegingen, zoals dempers of koppelingen, om een meer gebalanceerde rijkwaliteit te bereiken dan racegerichte frames. Dat stelt hen in staat om te zeggen dat het nieuwe frame het lichtste is dat ze ooit hebben gemaakt (890 g voor de Advanced SLR-versie). Hij is zelfs lichter dan de race-gefokte TCR Advanced SL.

Giant stapte ook naar de nieuwe schijfremstraatwereld. Alle zeven koolstofvezelmodellen zijn alleen schijfremmen (alle vier aluminiumvarianten zijn velgrem). Een opmerkelijke keuze: terwijl schijfremfietsen steeds meer gebruik maken van wielbevestigingen met steekassen (Giants TCX gebruikt een vork met steekas), koos het bedrijf ervoor om bij de traditionele snelspanners op de Defy te blijven. Dat is ondanks een uitbreiding van zijn huismerk P-SLR-wielstellen, waardoor Giant mogelijk alles kan doen wat nodig is voor asbevestigingen.

Ik geloof niet dat de huidige criteria voor doorgaande assen van toepassing zijn op straatfietsen, zei ingenieur en straatproductmanager Jon Swanson over het besluit van het bedrijf. Het is volledig overbouwd; het werkt voor cross, hoewel het voor straat niet is waar het moet zijn.

Swanson is van mening dat nieuwe, wegspecifieke criteria voor doorgaande assen uiteindelijk zullen groeien, maar zelfs gezien het opmerkelijke vermogen van Giants van de fietsindustrie om die vooruitgang te stimuleren, was hij niet comfortabel om dat te rijden en kopers te binden aan een mogelijk eigen benchmark.

Net als veel nieuwe fietsen presenteerde Giant gegevens van laboratoriumtests die de stijfheid en trillingsabsorptie van de fietsen bevestigen. Maar voorbij de leidende (en positieve) vergelijkingen met andere merken, is het grootste punt van Giant dat hedendaagse carbonfietsen maximale functionele niveaus van stijfheid bereiken .

Net als alle Giants worden de koolstofmodellen gebouwd in de eigen C-Tech-fabriek van Giants. Giant is een van de weinige fietsfabrikanten die zijn eigen framebouw beperkt van onbewerkte koolstofdraad tot fietsen. (De aluminium fietsen worden ook in huis gemaakt.)

Terwijl de showstopper de Defy Advanced SL 0 is, is de sweet spot van deze lijn de Advanced Pro-collectie, die een conventionele zadelpen gebruikt (in tegenstelling tot de SL-seatmast), maar is voorzien van mechanische of elektronische wisselingen en hydraulische schijfremmen en begint bij een veel betere fietsen zullen dit najaar beschikbaar zijn.

De smalle, rustige wegen van het Schotse Hoogland Perthshire waren ideaal voor het analyseren van fietsen. (Chris Milliman)

We zagen een paar bomen en minder auto’s op de lange klim naar Lochan na Lairige. (Joe Lindsey)

Geavanceerde SL-prestaties
De meerderheid van de fietsindustrie vertrouwt op gestandaardiseerde laboratoriumtests voor stijfheid. Binnen de evaluatie voor trapstijfheid rapporteerde Giants Doug Barnett dat, voorbij een bepaald punt, een fiets zo stijf is dat vrijwel geen enkele rijder het frame kan buigen. Hij legde uit dat Giant in het verleden alleen pro-versies van frames met stijvere carbon lay-ups had geproduceerd voor bepaalde rijders zoals Mark Cavendish, maar dat de huidige rijders van de Giant-Shimano-groep – zelfs sterke sprinter Marcel Kittel – standaard brillen maken.

Daarom concentreerde Giant zich het meest op het verbeteren van de torsiestijfheid, of de manier waarop de fiets en vooral de wielen uitgelijnd blijven onder dwang zoals snelle bochten. Daar, zei Barnett, heeft Giant nog geen maximale functionele stijfheid gedefinieerd, maar er bestaat waarschijnlijk wel een.

Swanson is niet geneigd tot understatement en is duidelijk van mening dat het gebruik van frame-elementen zoals elastomere inzetstukken of koppelingen om trillingen te verminderen een compromis is. Hoewel er een kwestie van mening is, is wat Giants erop aandringt ze te voorkomen wel het voordeel van gewichtsbesparing.

Er is geen enkele factor om op te wijzen in de gewichtsvermindering. Swanson meldde dat het eerder de opeenstapeling van vele kleine facetten is. Over de geavanceerde Advanced SL gaat alle kabelgeleiding van de binnenrem via een enkele poort van de balhoofdbuis (elk gat in een carbonframe moet worden versterkt, dus minder gaten betekent minder gewicht). De achterste uitvaleinden zijn van holle koolstofvezel, terwijl het uitvallipje linksvoor en de schijfrembevestiging één eenheid zijn in plaats van afzonderlijke stukken die rond een aluminium huls zijn bevestigd.

Terwijl het kale frame van de Advanced SL 890 g is, zegt Giant ook dat het complete framepakket – het frame, de stoelmast en klem, derailleurhangers, headsetcomponenten en vork – slechts 1.505 g is in een maat medium.

Op de weg We
aarzelden om conclusies te trekken over een fiets na analyse ervan tijdens een media-evenement. Toch zette Giant twee weken lang spectaculair rijden op een rij rond Pitlochry, in Highland Perthshire, Schotland, waar we 120 heuvelachtige mijlen aflegden op de Defy Advanced SL 0.

Van het schitterende zonnige weer dat we hebben meegemaakt (een zeldzaamheid zelfs in de zomer), levert de Highlands straatrijden van wereldklasse. Het dunbevolkte gebied biedt een onbeperkt aantal paden. Kleine secundaire straatjes glooien over meedogenloze beenbrekende rollen omdat ze de vele meren omcirkelen, terwijl langere beklimmingen circuleren door de gigantische, gletsjerachtige valleien en rond pieken zoals Schiehallion, een imposante driehoekige top waar contourlijnen voor topografische kaarten werden ontworpen.

De wegen variëren van gewone tweebaans verkeersaders tot miniatuur, 1,8 meter brede paden met hobbelige, kiezelstenen stoep en technische afdalingen met scherpe bochten rond blinde bochten (en dolende schapen om je verder scherp te houden). Kortom, het is de ideale plek om een endurance racefiets te testen.

Het is een goede mix die in bijna elke situatie een zelfverzekerde fiets creëert. In een tempo, het is stabiel, maar ik slaagde erin om snelle en zekere lijnveranderingen in onbekend terrein aan te brengen om te corrigeren voor scenario’s zoals grind op de middellijn of gebroken trottoir (beide vrij veel voorkomende gebeurtenissen).

De afdalingen benadrukten de energie en modulatie van Shimanos hydraulische schijfremmen. Op onze eerste reis omvatte een onstuimige afdaling naar het uiteinde van een meer een snelle aanloop naar een krappe linkerhoekhoek, in de kleur, met grind. Ik schrobde snel de snelheid, zelfs toen ik een beetje te heet binnenkwam, paste mijn opstelling aan in het stuk losse gruis en schoot aan de andere kant naar buiten. Kan ik precies hetzelfde gedaan hebben op een fiets met velgrem? Waarschijnlijk, maar niet zonder wielslide of op zijn minst een piek in mijn hartslag.

Nog verbazingwekkender was dat de fiets geweldig aanvoelde op beklimmingen. Ik heb geen achterwaarts gekwispel ontdekt van de liggende achtervorken onder volle kracht in of vanuit het zadel; noch hoorde ik klachten van de grotere rijders op ons evenement. (We hadden het over het vlaggenschip Advanced SL 0-versie, een droomfiets met Zipp 202 clinchers; de echte test van deze lijn is of modellen met een lagere afwerking licht en pittig aanvoelen.)

Er waren verschillende problemen: de cycli in onze vloot bleken dik dom, met gekletter van de interne kabels, de zware Shimano hydraulische remhendelbladen en ingebouwde hoofdcilinders, en, voor een paar testers, enigszins losse Di2-batterijbevestigingen in de ISP-stoelmast. Tijd en experimenten zullen uitwijzen of geluid een echt probleem zal zijn of dat het beperkt was tot onze testvloot.

Ik ben verscheurd over de kwestie van de doorgaande as. Aan de ene kant geloof ik dat Swanson passend is dat de 15 mm-criteria van mountainbikes waarschijnlijk niet perfect zijn voor schijfremmen op de weg. Maar snelle releases ook niet, en het verschil is dat een 15 mm steekas met adapters kan worden verlaagd als er in de nabije toekomst andere criteria naar voren komen; met snelle releases zit je vast.

In de buurt van Schiehallion, waar voor het eerst contourlijnen werden gebruikt, onthulden de ruige Hooglanden zich onder zeldzaam, levendig zonlicht. (Joe Lindsey)

Terwijl steekassen de framestijfheid kunnen verbeteren, noem ik het omdat ze een meer uniform bevestigingspunt geven met minder rotorwrijving, en omdat ze veel beter geschikt zijn voor de enorme krachten die schijfremmen creëren rond het asbevestigingspunt aan de vork. Op dit moment lijkt het bedrijf verdeeld; Trek koos voor een 15 mm voor- en 12×142 achteras voor zijn nieuwe Domane-schijf, maar Specialized bleef met snelle releases bij de schijfeditie van de nieuwe Tarmac.

Tegelijkertijd voelt de Defy, net als veel andere endurance-straatfietsen, enigszins onevenwichtig aan in rijkwaliteit. De afwerking van de achterkant absorbeert trillingen aantrekkelijk, maar de voorkant leek wat meer weggezoem over te brengen. Dit komt vaak voor in deze categorie, en de fiets rijdt nog steeds comfortabeler dan een racegericht model, maar verlangt graag naar een langdurige test om een vollediger oordeel te geven.

Giant noemt de Defy een endurance-straatfiets – ik ben er niet zo zeker van dat deze classificatie essentieel is. Net zoals hedendaagse trailfietsen zijn voor de wereld van fietsbanden, lijkt de Defy mij een fiets die je zou kiezen om op bijna elke rit, dagelijks, op elk terrein te rijden, en je de hele tijd comfortabel en zelfverzekerd te voelen.

Het is de categorie fietsen die het meest geschikt is voor de meeste rijders, wat je ook doet. Ik geloof dat het de plaats is waar de meeste actie, uitbreiding en ontwikkeling de komende vijf tot tien decennia straatfietsen zullen behouden, en Giant is precies in de combinatie met alle Defy.

De hele Giant Defy-reeks
Defy Advanced SL: koolstofvezelframe, hydraulische schijfremmen, D-Fuse ISP-zitmast
-Defy Advanced SL 0:: Shimano Dura-Ace Di2-aandrijflijn, R785 hydraulische schijfremmen, Zipp 202 Firecrest-schijfwielen
-Defy Advanced SL 1:: Shimano Ultegra 6800 mechanische aandrijflijn, RS685 hydraulische schijfremmen, Giant P-SLR0 wielen
-Defy Advanced Guru: koolstofvezel frame, hydraulische schijfremmen, D-Fuse zadelpen
-Defy Advanced Professional 0:: Shimano Ultegra 6800 Di2 , RS785 hydraulische schijfremmen, Giant P-SLR0 wielen
-Defy Advanced Guru 1:: Shimano Ultegra 6800 mechanisch, RS685 hydraulische schijfremmen, Giant P-SLR0 wielen

Defy Advanced: Carbon frame, mechanische schijfremmen, D-Fuse zadelpen
-Defy Advanced 1:: Shimano Ultegra 6800 mechanisch, TRP Spyre mechanische schijfremmen, Giant S-R2 velgen
-Defy Advanced 2:: Shimano 105 (11-speed ), TRP Spyre mechanische schijfremmen, Giant S-R2 velgen
-Defy Advanced 3:: Shimano Tiagra (10-speed), TRP Spyre mechanische schijfremmen, Giant S-R2 velgen

Defy: ALUXX-SL aluminium frame, velgremmen, conventionele zadelpen
-Defy 1:: Shimano 105 (11-speed), Tektro velgremmen, Giant P-R2 velgen
-Defy two:: Shimano Tiagra (10-speed), Tektro velg remmen, Giant S-R2 velgen
-Defy 3:: Shimano Sora (9-speed), Tektro velgremmen, Giant S-R2 velgen
-Defy 5:: Shimano Claris (8-speed), Tektro velgremmen, Giant S-R2 velgen

Joe Lindsey is een freelance journalist die al heel lang schrijft over sport en buitenshuis, gezondheid en fitness, wetenschap en technologie, vooral waar de 3 elementen uit dat Venn-diagram stinken.