Tern GSD R14 Bakfiets Beoordelingen

De vernieuwde fiets bevat een motor met hoog koppel, verende voorvork, remlichten, wielvergrendeling en andere handige toevoegingen.

De afhaalmaaltijd: de gloednieuwe Tern GSD combineert een krachtiger, uiterst voordelig frame met eersteklas onderdelen en op lading gerichte functies om de meest complete elektrische bakfiets op de markt te maken.

  • Bosch Cargo Line-motor beklimt elke berg met gemak
  • SR Suntour voorvork verbetert de rit
  • Nieuwe functies zijn onder meer een standaard met afstandsbediening, een achterremlicht en een Abus-voorwielblokkering

Wielmaat: 20 inch.

Gewicht: 372 kg.

Bereik: 63 tot 128 kilometer

Max. ondersteunde snelheid: 32 km/h

Zoals het uitkwam, was de originele Tern GSD een van de zeer bruikbare e-bikes die we ooit hebben getest. De nieuwe is nog beter. Het frame is stijver, kan zwaardere lasten dragen en er is tegenwoordig een 70 mm geveerde vork, waardoor de nieuwste GSD (krijg dingen gedaan) ultrasoepel rijdt terwijl hij zware lasten draagt.

Elk model in het assortiment heeft de Bosch Cargo Line-motor, met een maximumkoppel van 85 Nm en extra ondersteuning bij lage cadans om u van de lijn te krijgen. De cockpit is voorzien van een schakelaar voor grootlicht/dimlicht voor de koplampen en er is zelfs een altijd ingeschakeld remlicht dat sterker wordt wanneer u in de Magura MT5 eStop-hendels knijpt. Dat is nog maar het begin van een lange lijst van verbeteringen en ontwerpcomponenten die ervoor zullen zorgen dat u wat geld wilt uitgeven om deze machines in uw eigen garage te plaatsen.

GSD R14 Tern ternbicycles.com

  • Krachtige Bosch Cargo Line-motor
  • Vergrendelende standaard met ontgrendeling op afstand
  • Verende vork
  • Remverlichting en groot-/dimlichthulzen

De kans is groot dat je hier bent aangekomen om het dieptepunt van elke nieuwe functie van de GSD te vinden, dus leid hiermee goed. De prestaties en functies van de R14 maakten hem tot onze Editors’ Choice-prijs, maar we zijn meer enthousiast over de basisversie omdat Tern uitstekend werk heeft geleverd door de meeste functies in de GSD-reeks met drie fietsen te behouden. Vul in waarom het R14-model zo veel kost en of het het binnenkort waard is.

Frameset

De oudere GSD was al een degelijke, vrachtwaardige fiets, met een combinatie van gebogen en rechthoekige buizen met een maximaal brutogewicht van 181 kg (rijder en fiets inbegrepen). De fiets heeft een bredere, meer intern versterkte buis, daarom is de maximale gewichtsbeperking tot 200 kg. Tern heeft de hoek van de zitbuis iets losser gemaakt, zodat de stoel nog verder weg beweegt in de pedalen, omdat je hem optilt, waardoor het bereik voor langere rijders groter wordt – een slimme update van een frame uit één stuk. Het nieuwe frame heeft ook lagere dekken opgenomen die zware koffers aanmoedigen en passagiers een plek bieden om hun voeten te laten rusten. Er is een speciale aanhangerbevestiging en, net als de vorige fiets, staat deze voor de achterkant om minimale vloerruimte in te nemen in flats en garages.

5 Dingen Die We Leuk Vinden Aan De Tern GSD

Remlicht

Laat weggebruikers in de buurt weten wanneer u langzamer gaat rijden

Verende vork

Compleet met een lockout-draaiknop en afstelling van de voorbelasting

Bosch Cargo Line

85 Nm koppel en 400 procent hulp

Koplamp groot/dimlicht

Toegankelijk op de LX- en R14-versies

Volledige kettingkast

De machinaal bewerkte metalen beschermkap rammelt niet tijdens het rijden

Verende vork en zadelpen

De nieuwe GSD krijgt een SR Suntour-verende voorvork die speciaal is afgesteld om Tern te krijgen. Hij heeft preload- en lockout-wijzerplaten voor on-the-fly aanpassingen, en we ontdekten ook dat de vork de fiets veel gemakkelijker te besturen maakt dan de vorige. tijdens het rijden over dikke stoepen en wortelachtige jaagpaden. Voor de eigen bodem dempt een Cane Creek geveerde zadelpen trillingen en zorgt voor een bescheiden demping over hobbels. Je kunt zelfs de vering van de zadelpen aanpassen door de elastomeer demper te verwisselen voor stevigere of zachtere opties.
De Cane Creak verende zadelpen zorgt voor subtiele demping op ruige oppervlakken. Trevor Raab

Grootlicht en remlichten

Om de GSD meer wegwaardig te maken, heeft Tern een groot-/dimlichtkoplamp toegevoegd met een piek van 700 lumen voor zijn R14- en LX-modellen. Het licht wordt bediend door verschillende knoppen aan de linkerkant van het stuur: een aan/uit-knop en een grootlichtknop. Met dit laatste kun je de felle lampen snel laten flitsen of aan laten staan. Je kunt de hoek van de verlichting ook met de hand aanpassen, wat handig kan zijn om niet alleen automobilisten, andere fietsers of voetgangers te verblinden.

Tern rust ook elk model uit met remlichten. Ze werken ongeacht of u de koplamp en het achterlicht hebt vervangen door in de remhendel te knijpen en het licht te laten knipperen om straatgebruikers in de buurt te waarschuwen dat u langzamer gaat rijden. Deze functie is een slimme toevoeging aan e-bikes voor op de weg – een die mogelijk wordt gemaakt door de remlichtfunctie van Maguras relatief nieuwe MT5 eStop-remmen, dus we verwachten dat deze binnenkort op andere fietsen zal groeien.

Een knop op het stuur bedient de groot-/dimlichtkoplamp. Trevor Raab Het remlicht is helder genoeg om mensen te laten weten dat je ook overdag stopt. Trevor Raab

Lockstand en Abus Lock

Als u uw GSD gebruikt om boodschappen te doen, heeft u een veilige en geschikte standaard nodig en een methode om de fiets vast te zetten terwijl u er niet bent. Dus introduceerde Tern de Atlas Lockstand, die automatisch op zijn plaats vergrendelt – gewoon op een paar voeten stampen en de fiets naar achteren duwen om hem vast te maken. Wanneer je klaar bent om te rijden, ontgrendelt een hendel op het stuur het. Het is een glad en handig mechanisme, alleen ontsierd door het feit dat de voeten niet ver genoeg uit elkaar staan om de fiets stabiel te houden op off-camber oppervlakken. De fiets kan ook omkantelen als je de ene koffer uitlaadt en de andere koffer volledig beladen laat – doe dit gewoon niet, oké?

Gerelateerd verhaal Op de vork beveiligt een geïntegreerd Abus-wielslot het voorwiel en laat de fiets onbestuurbaar achter als deze is ingeschakeld. Wed raadt nog steeds een extra frameslot aan om te voorkomen dat je GSD achterin iemands vrachtwagen belandt, maar de absolute grootte en het gewicht van de fiets maken het een onwaarschijnlijke kandidaat voor diefstal op korte termijn voor iedereen zonder een enorm voertuig om hem in te zetten en de kracht om het op te tillen (zoals ik leerde het de trap op te slepen naar mijn flat). De sleutel van het wielslot blijft in de spiebaan voordat u klaar bent om de fiets te vergrendelen – vergeet niet om hem mee te nemen, want het is de sleutel die de batterijen elimineert.
De Lockstand tilt het achterwiel van de vloer en vergrendelt de fiets in zijn stationaire positie. U kunt de fiets opnieuw monteren en vervolgens losmaken met de stuurhendel voor een naadloze start. Trevor Raab

Ingebouwde koord- en wielbeschermers

Een achterwielbeschermer is essentieel voor het vervoeren van kinderen, zodat hun voeten niet in de spaken gaan. De meeste bakfietsen bieden ze gewoon als optie aan, maar Tern plaatst aan weerszijden van het achterwiel plastic beschermkappen. En terwijl de oude GSD een strakke snaarbeschermer had, bevat de nieuwe een complete metalen kettingbeschermer om je voeten weg te houden van de ketting of riem.

De GSD R14 verpakt twee Bosch-batterijen van 500 Wh in het kader. De nieuwe machinaal bewerkte metalen kettingkast omhult de Gates CDX Carbon Drive. Trevor Raab

Welke versie is geschikt voor u?

We hebben de topklasse GSD R14 voor onze test, in feite de Rolls Royce van de e-cargo-ruimte. Het beschikt over twee Bosch 500 wattuur-accu’s voor een gezamenlijke 1.000 Wh, genoeg om meer dan 60 kilometer af te leggen in de Turbo-modus en 128 mijl vanuit de Eco-stand. Een groot Bosch Intuvia-display geeft u gemakkelijk af te lezen statistieken over snelheid, batterijduur, koppeloutput en ook de huidige versnelling van deze Rohloff E-14 interne versnellingsnaaf, die via een Gates CDX Carbon Belt Drive met de crank is verbonden .

Ik zou de R14 niet uitgeven omdat het interieurmodel, de GSD S00, je alle functies biedt voor minder. Het bevat een enkele batterij van 500 Wh, hoewel je meer kunt uitgeven om een volgende te krijgen, en ook een interne versnellingsnaaf van Enviolo kan worden aangesloten op dezelfde Gates-riemaandrijving. De Enviolo-hub levert een compacter uitrustingsbereik (380 procent tot de Rohloffs 526 procent) en is niet zo efficiënt, waardoor u wordt gewaarschuwd voor een waarschijnlijk onmerkbare hoeveelheid vermogen en een kleine hoeveelheid bereik. Waar je het Rohloffs-bereik met 14 versnellingen nodig hebt, is tijdens low-end gruntsituaties zoals het starten op een heuvel, maar de Bosch-motor heeft zoveel koppel dat de meerderheid van jullie de kleinste versnellingen van Rohloffs niet nodig zal hebben voor alles behalve waanzinnig steile hellingen. Afgezien van de hubs, het aantal accu’s en het display (je krijgt de kleinere Bosch Purion op de S00), zijn de fietsen gelijk.

De Rohloff-naaf heeft geen onderhoud nodig, behalve een olieverversing om de 5.000 km. Trevor Raab Het basismodel GSD S10 begint bij een Shimano Deore Shadow+ aandrijflijn die zorgt voor het schakelen en de batterij is tot 400 Wh. Als een tweedehandse aandrijving met gespen voor u aantrekkelijk is, kunt u tijdens een stop-go voor uw S00 schakelen. Anders zorgt de Deore Shadow+ aandrijflijn voor gezelschap en bespaart u veel geld. De geveerde zadelpen en koplamp die rond de R14 komen, zijn opties in het LX-pakket voor de S00 en S10; het LX-pakket verhoogt ook de batterijcapaciteit tot 500 Wh voor de S10 op basisniveau.

Fietstassen en technieken

De mogelijkheid om een bakfiets aan uw behoeften aan te passen, is wat hem het meest nuttig maakt, en er zijn maar weinig fietsen die meer beschikbare accessoires hebben in vergelijking met GSD. Je kunt een aantal afmetingen van koffers matchen; de grootste, met 52 liter, zal een week aan supermarkten bevatten. Voor het vervoeren van grote kinderen en volwassenen biedt de gloednieuwe Clubhouse+ passagiersruimte een veilige omheining voor het vervoeren van kinderen, samen met de Captains Chair-add-on die fungeert als een achterbank voor volwassenen. Daarnaast zijn er voor- en achterrekken, trays, manden, riemen en meer – vind de hele set op de Terns-site.

De achterkant van de GSD kan worden gebruikt om fietstassen, kinderzitjes, een stoel voor het vervoeren van accessoires, volwassenen en nog veel meer te monteren. Trevor Raab Tern GSD R14 Details

Motor: Bosch Cargo Line (85 Nm koppel, 400% max. ondersteuning)
Accu:
Bosch dual-accusysteem, 1.000 Wh
Scherm: Bosch Intuvia
Vork: SR Suntour MobiE A32 Cargo, 70 mm
Aandrijving: Gates CDX Carbon aandrijfriem, Rohloff E-14 interne versnellingsnaaf
Velgen: Tern Atlas, 36 mm breed
Banden:
Schwalbe Big Ben Plus, 55 mm breed (voor), Tern x Schwalbe Super Moto-X 62 mm (achter)
Zadelpen: Cane Creek vering
Zadel: Tern comfort
Remmen: Magura MT5 eStop

Verwant verhaal

De Rit

We hebben onze GSD R14 slechts een paar dagen voor de officiële lancering ontvangen, dus wat volgt zijn de eerste indrukken van enkele reizen om boodschappen te doen. Het is een uitstekende fiets. De 51 cm wielen en het lage standover frame houden het gewicht dicht bij de vloer, waardoor de fietsen minder geneigd zijn om zij aan zij te stenigen wanneer je een verrassende bocht maakt met extra gewicht op de achterband. De verende voorvork maakt het rijden nog soepeler en de fiets nog beter onder controle te houden als je ruw zand of bestrating tegenkomt.

De Bosch Cargo Line-motor blijft indruk maken, met genoeg gegrom om ons met 18 kg boodschappen uit de koffers een helling van 8% te vervoeren bij 24 km/u. Het is ook een van de soepelste koppelgevoelige trapondersteuningssystemen op de markt, waardoor de schokkerigheid die u krijgt van mindere duwsystemen wordt geëlimineerd.

De GSD-cockpit is volledig geladen. Je linkerhand bedient de lichten, het starten van de vergrendeling en de instellingen voor trapondersteuning, zodat je rechterhand vrij is om digitaal te schakelen. Trevor Raab

De Rohloff E-14-naaf is ook erg glad: twee knoppen aan de rechterkant van de halterstang regelen op en neer schakelen via de 14 versnellingen. Als u een knop even ingedrukt houdt, schakelt u door drie versnellingen tegelijk, een handige functie om op snelheid te komen of terug te schakelen zodra de straat bergopwaarts loopt. Er is een kortstondige daling van de trapondersteuning terwijl het hart verandert; voor mij voelde het meer dan de drop-off die je krijgt van vergelijkbare kettingaandrijfsystemen zoals de Deore Shadow + rond de S10. De fiets is voorzien van achterwielbeschermers die voorkomen dat kindervoetjes tussen de spaken komen te zitten. Trevor Raab

Voor dagelijks gebruik houden we er allemaal van dat de verstelbare stuurpen en telescopische zadelpen meerdere rijders in staat stellen om de GSD te gebruiken zonder middelen om de wedstrijd in te bellen. En verticaal parkeren en de inklapbare stuurstang maken het gemakkelijk om in uw woonkamer of bij een lift te passen.

Bij het herontwerpen van de GSD heeft Tern aan zo ongeveer alles gedacht. Als je op zoek bent naar een nieuwe bakfiets of het concept van een auto-vervangende fiets om de hoek komt kijken, zou deze fiets bovenaan je shortlist moeten staan.
De Cargo Hold 52 koffers kunnen 52 liter spullen per tas bevatten en gebruiken een roll-top ontwerp om te krimpen en uit te zetten als dat nodig is. Trevor Raab