Twijfelachtige Hoop. Double Crossing Main Divide Film In Nieuw-Zeeland

Deane Parker’s korte film, “The Three-Day Loop”, is een verhaal over zijn reis langs een driedaagse lus die tweemaal de Main Divide van Nieuw-Zeeland doorkruiste. Het omvatte veel technische paden en alpenhutten, evenals overtochten over ijskoude rivieren. Je kunt het hier bekijken samen met een schriftelijke samenvatting en foto’s

The Doubtful Hop Route A Double Crossing of Main Divide is de nieuwste korte film van Deane Parker, een Nieuw-Zeelandse avonturier. Deane en Muel, hun rijpartner, beginnen aan een driedaagse lus die tweemaal de Main Divide van Nieuw-Zeeland doorkruist. Het verbindt twee bergpassen en omvat een historische Maori-handelsroute, die onlangs is vrijgemaakt en heropend. Onderweg kwamen ze vriestemperaturen, onmogelijk moeilijk terrein en ijzige rivierovergangen tegen. Bekijk de onderstaande film en ga dan verder voor een geschreven samenvatting van Deane.

Het is iets heel bijzonders om een route te plannen en niet te weten of het al eens eerder is gedaan. Het is die fundamentele drang om nieuwe landschappen te zoeken en te verkennen. Het drijft mij. Normaal gesproken plan ik graag details, afstanden, logistiek en voorraden. De reis had niet de luxe om een WhatsApp-groep of checklists te gebruiken. Muel en ik bespraken eerst het idee om twee keer over de Main Divide van Nieuw-Zeeland te rijden en twee alpenpassen te koppelen om een driedaagse lus te maken, slechts vijf dagen eerder.

We spraken af om de route een paar dagen eerder te nemen. Ik begon de nodige regelingen te treffen. Er zijn veel DoC bush hutten langs de route. Dit zorgt voor lichtgewicht reizen, maar er is zware uitrusting nodig om deze winterreis naar een riviervallei te maken. Alle hutten waren eenvoudige onderkomens met schuimmatrassen op stapelbedden met een bank en watervoorziening.

Nerveuze energie nam toe toen ik ontdekte dat er een spaak gebroken was. Dit zorgde ervoor dat het een frustrerende taak werd om de freewheel in elkaar te zetten. (Meer details later). Ik slaagde erin om het rendez-vous te halen en mijn team van twee arriveerde bij het eerste licht aan het einde van de weg om fietsen te monteren.

Om er zeker van te zijn dat we niet binnen drie dagen dood zouden worden gepakt, heb ik zoveel mogelijk snacks in elke hoek en spleet gestopt. Er werd voorspeld dat tegen het einde van de derde dag regen op de heuvels zou vallen. Tijdens regenbuien op de westelijke oever van de kloof stijgen de rivieren snel. Het was nog steeds een vraag in mijn hoofd: is dit een goed idee? hoe gaat dit als we gered moeten worden? Mijn hoofd zwom van alle dingen die fout konden gaan, maar ik probeerde gefocust te blijven op de last-minute voorbereiding.

We beginnen om

De eerste dag bestond uit het oversteken van rivieren en het volgen van oude voertuigsporen. Pas in de late namiddag kwamen we aan bij de Doubtful Pass. We hadden haast om bij de eerste hut te komen voordat de duisternis viel, hoewel we oorspronkelijk van plan waren om naar de andere te gaan. De zwaartekracht hielp ons om op tijd te komen en we kwamen aan bij de afslag naar Doubtless hut, het moreel was voldoende opgedreven om de beslissing te nemen om door te rijden naar de tweede hut, Doubtful, wetende dat we het laatste half uur of zo onder fakkellicht zouden staan.

Iedereen die wel eens backcountry trips heeft gemaakt, kent het gevoel van opgetogenheid als je na een lange dag je bestemming bereikt. Het was duidelijk dat de kleine hut met drie stapelbedden in onze lichtstralen was verschenen. De emotionele opluchting werd nog verergerd door een dag van 10 uur waarin ik me pessimistisch voelde over het bereiken van dit doel. Nooit eerder was ik zo blij om een blikken schuur van 43 meter te zien.

Die avond mijmerden we over de te volgen route, de gemiddelde snelheid die we hadden gehaald, en bespraken we het back-upplan als we zouden besluiten dat we meer zouden afbijten dan we konden kauwen. Het was die nacht koud en vochtig. Ik werd wakker met de bovenste helft van mijn slaapzak vochtig aan de buitenkant en de binnenkant van de hut bevroren. We hadden gisteren grote inspanningen geleverd, maar vandaag was het beheersbaarder. Dus besloten we om casual te gaan. De vorst was zwaar. Ik realiseerde me niet hoe zwaar totdat ik mijn been over mijn fiets gooide en de remhendels greep. De hydraulische vloeistof was bevroren! Na een kwartier onhandigheid was de hydraulische vloeistof bevroren!

De vooruitgang in de vallei verbeterde totdat we voor het eerst 100% reden. De zonsondergang van gisteren zag de zon opkomen boven de grillige bergkammen die deel uitmaken van de Doubtful Range, die uitsteekt boven de Main Divide. Ik versnipperde lagen voor de drie kilometer tarseal op State Highway 6. We waren ongeveer halverwege toen we teruggingen naar het westen om Hope Valley op te gaan. Toen we de snelweg verlieten, wat een onvoorziene afrit had kunnen zijn, hebben we ons gecommitteerd aan de onzekerheid van Hope Pass.

Wetende dat de lagere vallei allemaal berijdbaar was, betekende dat we goede vorderingen zouden maken naar onze gekozen overnachtingsbestemming van de Top Hope-hut, maar behalve een foto van twee ruiters op Hope Pass wist ik niets van de route vanaf daar.

Rond het midden van de middag begon mijn freewheel op te spelen, waarbij ik de vreemde verloving miste. Het probleem werd erger totdat we de laatste bocht voor de hut bereikten. Ik deed nog een laatste pedaalslag om de deur van de hut te bereiken en het mislukte totaal. Dit zou een interessante rit worden. Ik had het cassettegereedschap gelukkig ingepakt, maar of ik het aan stukken kon brengen en weer aan het werk kon krijgen, was twijfelachtig.

De ruime Top Hope-hut zat in een gouden weide van alpenpol, toen we na 7,5 uur reizen bij zonsondergang aankwamen, hield het interieur van de hut nog steeds de zonnewarmte vast. De hut had een houtkachel en de houtschuur bevatte wat droog hout. Het zou een comfortabele, warme nacht worden in vergelijking met de vochtige schoenendoos van Doubtful.

Na een grote maaltijd gekookt boven het vuur, begonnen we mijn cassette uit elkaar te halen, de freewheel te verwijderen, de componenten schoon te maken en vervolgens weer in elkaar te zetten. Het werkte. Op wat een epische volgende dag op de kaart leek, zou ik het zeker ontdekken. Omdat we een vergelijkbare afstand moesten afleggen als op de eerste dag, spraken we af om voor zonsopgang te beginnen om ervoor te zorgen dat we het einde van de weg voor het donker bereikten.

De graspollen van de Upper Hope Valley baadden al snel in een gloed voor zonsopgang nadat ze de hut hadden verlaten om

Toen we naar een naderende wolkenbank reden, vreesden we dat de voorspelde zware regen zou aankomen, maar we moesten doorzetten. We kwamen aan bij Hope Pass en zagen dat de wind de wolken door hoge toppen joeg. Toen begonnen we af te koelen. Ik verstopte me gehurkt in wat struiken, zoute noten en beef jerky eten. Het was zeer onwaarschijnlijk dat de route naar de rivier de eerste kilometers gereden zou worden. De afdaling naar de rivier was glibberig en hachelijk, met de fiets nog in mijn handen.

Het was veel gemakkelijker om langs de belangrijkste rivierbedding te reizen. We kwamen allebei snel in het ritme en begonnen onze spullen te dragen en ploeterden vervolgens de stroombedding af. We wisten dat we ongeveer drie uur licht nodig hadden van de laatste hut, dus we waren extatisch om dat oriëntatiepunt te bereiken na 4,5 uur vanaf de pas, een goed uur sneller dan de door DoC aanbevolen wandeltijden. Zelfs in de hut had ik het nog steeds koud tot op het bot. Deze uitputting eiste zijn tol, en uit ervaring wist ik dat ik mijn best moest doen om een beetje brandstof in de tank te houden om thuis te komen.

Nadat ik de route had nagelopen die ik op satellietbeelden had gezien, waren de laatste 10 km prima. Het werd uiteindelijk een dag van 10,5 uur, goed voor een lus van 105 kilometer en 28 uur reizen.

Ik voelde me energiek en had vertrouwen in mijn vermogen om snel een route te plannen en deze vervolgens voor elkaar te krijgen. Het was een voorrecht en een eer om te mogen recreëren in zo’n ongelooflijke omgeving.

Was dit een goede fietstocht? Nee niet echt. Ook al was ik moe van de inspanning, mijn pijnlijke schouders van het rusten op mijn fiets waren genezen, mijn gevoelloosheid en modder van het urenlang lopen waren verdwenen en mijn stress of we op tijd bij de hut zouden komen voor het donker was verdwenen. Het was geen fietstocht. Het was een fietstocht, ook al duwden of droegen we onze fietsen maar voor ongeveer 60% van de afstand. Je houdt ervan of je kunt ermee leven. Het kan draaglijk zijn wanneer er het doelwit is van een vloeiende lange afdaling of die onbereden puinhelling. We maakten van een 5-daagse hike (die we tramping down noemen) een driedaags avontuur. De fiets was in staat om het middengedeelte voldoende te versnellen om ons de dromerige gouden polsecties van Hope te geven.

Het was een geweldig avontuur. Ja. Achteraf gezien was het een ongelooflijk avontuur. Het landschap was adembenemend, de bush en het bos waren adembenemend, en de stromende waterstromen waren geweldig. De kameraadschap van aankomst in een kleine hut na een enorme dag met de steun en het gezelschap van een van mijn beste vrienden was van onschatbare waarde.

Om het samen te vatten, we waren hoopvol op weg naar de twijfelachtige en twijfelachtige op weg naar de Hoop.